سفرۀ مردم در دو سال گذشته «خالی» شده است

«کمپین معلولان» روز شنبه، ۱۴ مرداد، در حساب توئیتر خود تصاویری از از برخورد خشن پرستاران و ضرب‌ و شتم معلولان ذهنی در یک مرکز نگهداری ویژه در بوشهر منتشر کرد.

این کمپین اعلام کرده این تصاویر از مرکز نگهداری و توانبخشی «نیلوفران آبی» و از دل ۲۰ دقیقه فیلم و گزارش رسیده به آن استخراج شده و نوشته علاوه بر «اذیت و آزار و بدرفتاری وحشتاک»، معلولان ساکن در این مرکز دچار «سوءتغذیه و وضعیت بد بهداشتی» هم هستند.

ویدئوی منتشر شده از دوربین‌های مداربسته این مرکز نشان می‌دهد که دست‌کم دو مرد یکی از معلولان حاضر در خوابگاه را روی یکی از تختخواب‌ها با سیلی زدن مداوم، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و سپس می‌خواهند پاهای او را به تختخواب ببندند.

در بخش دیگری از تصاویر فاش‌شده، دو زن و یک مرد سعی می‌کنند یکی از معلولان را روی تختخواب دیگری به نرده‌ها ببندند و یکی از کارکنان مرد، بالش را روی صورت بیمار بستری قرار می‌دهد و فشار می‌دهد، در حالی که همزمان دو زن دست فرد معلول را به تخت می‌بندند.

در ادامه این ویدئو، زنی با ماسک وارد قاب می‌شود که به نوشته ویدئوی کمپین معلولان «رئیس مرکز» است، در حالی که معلول قربانی خشونت‌ بی‌حال روی تخت دراز کشیده است.

این ویدئو که از روی مونیتور دوربین‌های مداربسته ضبط شده است، ضرب و شتم دست‌کم دو معلول دیگر توسط کارکنان مرد را به نمایش می‌گذارد و در بخش دیگری، یکی از پرستاران زن این مرکز، گلوی یکی از معلولان را می‌گیرد و فشار می‌دهد.

رادیوفردا به دلیل خشونت موجود در این تصاویر نمی‌تواند ویدئو را منتشر کند.

کمپین معلولان در حساب توئیتر خود خطاب به سازمان بهزیستی از بیماری به نام «علیرضا حیدریان» نام برده که چند روز پیش «هنگام بستنش به تخت بر اثر شدت ضربات وارده دستش شکسته» و به مراکز درمانی منتقل نشده و «دستش ورم کرده است.»

این کمپین همچنین از جان باختن «پری غلامی» و «ابراهیم شهنه‌پور» در آبان سال گذشته و «امیرمهدی مرادزاده» در فروردین امسال خبر داده و از مسئولان سازمان بهزیستی پرسیده که آیا درباره این موارد تحقیق کرده‌اند؟

وب‌سایت سازمان بهزیستی روز ۱۹ بهمن سال ۹۹ اعلام کرده بود که «مرکز جامع مراقبتی و توانبخشی معلولین ذهنی نیلوفران آبی» در میانه شیوع کرونا و با حضور تعدادی از مسئولان استانداری و اداره کل بهزیستی بوشهر در این شهر افتتاح شده است.

این در حالی است که با محدودیت‌های ایجادشده درباره غربالگری جنین به بهانه اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از سال گذشته، بسیاری از متخصصان و کارشناسان درباره افزایش تعداد نوزادانی که با معلولیت به‌دنیا می‌آیند هشدار می‌دهند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت ایران، در جهت افزایش جمعیت به هر قیمت و کیفیتی، اواخر خرداد دستورالعمل اجرای ماده ۵۳ این قانون را ابلاغ کرد که بر اساس آن غربالگری جنین در ایران محدود شد.

اردیبهشت ماه امسال، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور از قانون افزایش جمعیت در ایران انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن به ویژه در موضوع غربالگری جنین شد.

منصور جعفری نمین در این باره گفت: «تولد نوزاد معلول تبعات زیادی برای جامعه و خانواده دارد و در نظام سلامت نیز اختلالاتی بوجود خواهد آورد.»

رئیس سازمان بهزیستی کشور پیشتر گفته بود که سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به آمار معلولان ایران اضافه می‌شود.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت سازمان بهزیستی و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *