سفر فرمانده نیروی قدس از ایران سوریه همزمان با مانور نظامی مشترک

رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش دادند اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، روز پنج‌شن، ۳۰ شهریور در یک «سفر حساس و مهم» سوریه ان حمص سوریه حضور یافت و از یگان‌های زرهی و توپخانه ارتش سوریه در ان «بازدید ».

سایت‌های نزدیک سپاه پاسداران و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران تصاویری از «بازدید» شامل حضور او در سنگر، نگاه او از پشت دوربین دید از دور و در آغوش کشیدن نظامیان سوری را منتشر ند.

العالم، شب خبری عرب‌زبان صدا و سیما، نوشت اسماعیل قاآنی در «مانور نظامی مشترک ایران و سوریه» مشارکت و در چارچوب مقابله مشترک با چالش‌ها و ناامنی‌های نظامی و امنیتی سوریه، مناطق و محورهای حساس سوریه را «بررسی» و خاطرنشان ایران «در کنار مردم و رهبری سوریه خواهد ماند».

اسماعیل قاآنی یک روز پیش از آن در نشست مقامات ار نظامی و سیاسی حکومت با علی خامنه‌ای در تهران حضور . سفر او سوریه ظاهرا پس از نشست آغاز ه .

نظر می‌رسد فرمانده نیروی قدس در دوره اخیر چند بار دیگر از سوریه دیدار ه . کانال سپاه قدس در میانه تابستان امسال تصویری از او در «غرب سوریه» را منتشر . پیش از آن نیز رسانه‌های ایران خبر داده ند از بعد از زلزله مهیب و پرتلفات سوریه و ترکیه، او دو بار از مناطق زلزله‌زده شمال غرب سوریه بازدید ه .

جمهوری اسلامی ایران از زمان کشته ن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه در حمله آمریکایی در فرودگاه عراق پس از پایان آخرین سفر او سوریه در پاییز سه سال پیش، در انتشار اخبار مربوط رفت‌وآمدهای جانشین او در نیرو احتیاط بیشتری نشان می‌دهد.

خبرگزاری رسمی سوریه در مورد حضور اسماعیل قاآنی و موضوع‌های مذاکرات او با مقامات سوری مطلبی منتشر نه . اما سفر او در صورت صحت، در زمانی انجام ه بشار اسد، رئیس‌جمهور همراه با شمار زیادی از مقامات ار سوری در سفر چین هستند. آقای اسد روز جمعه، ‌۳۱ شهریور در پکن با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیدار .

ان حمص سوریه تصاویر منتسب حضور اسماعیل قاآنی در آن منتشر ه در دوره اخیر از یک سو شاهد درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های ش نظامی با ارتش سوریه ه و از سوی دیگر، تجمع‌های اعتراضی علیه حکومت بشار اسد در آن برگزار ه حامیان دولت دمشق را ناخشنود ه .

اعتراضات علیه دولت مرکزی با مطالباتی ابتدا زمینه اقتصادی و معیشتی ، در ماه‌های گذشته غیر از حمص دامن‌گیر شمار دیگری از ان‌ها، از جمله سویدا و درعا ه و مواردی از سرکوب خشونت‌بار معترضین توسط نیروهای امنیتی و ارتش سوریه گزارش ه . حکومت آقای اسد در مقابله با اعتراض‌ها حامیان خود را نیز برگزاری تجمع تشویق ه تا صحنه برای «توطئه خارجی‌ها» باز نماند.

فرماندهان ار سپاه پاسداران در سال‌های جنگ داخلی سوریه اذعان ند سپاه از روی سوریه در نحوه سرکوب اعتراضاتی جرقه آن جنگ طولانی را زد، ناخشنود و سوریه را دارای تجر کافی نمی‌دانست و لذا در طول سال‌ها آن‌ها در مورد تشکیل نیروهایی مانند بسیج مردمی آموزش داد.

در میان، ارتش اسرائیل روز ۳۰ شهریور تأیید تانک‌هایش بخش جولان در سوریه حمله ه‌اند زیرا ارتش سوریه از بامداد روز شروع احداث دو سازه برای انبار نظامی تا «در آینده از آن فاده کنند».

محلی اسرائیل در روز پنج‌شن آن حمله ، تا ان حمص، اسماعیل قاآنی در آن حضور ه، فاصله زیادی و در بخش دیگری از سوریه واقع .

اسرائیل در طول بیش از دو دهه بارها نقاط متعدد سوریه حمله ه اما در سال‌های اخیر صدها پرواز جنگنده‌هایش و شلیک موشک‌هایش برای ضر زدن «اهداف وابسته ایران و نیروهای نیابتی ایران» در سوریه ه تلفاتی از نیروهای نیابتی و نظامیان سوریه و در مواردی معدود مرگ نظامیان ایرانی منجر ه .

ایران حضور خود در سوریه را بر اساس پیمان دفاعی و مستشاری می‌داند و در رای تقویت حضور توافق‌های متعدد دیگری نیز با دولت بشار اسد امضا ه . معلوم نیست حملات اسرائیلی اثری بر کاهش حضور ایران در سوریه ه یا نه.

منابع: تسنیم، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *