سفر مقامات آمریکایی به دیرالزور سوریه با هدف فرونشاندن اعتراضات قبایل عرب

مقامات ارشد ایالات متحده روز یکشنبه با سفر به استان نفت‌خیز دیرالزور در شرق سوریه تلاش کردند تا قیام قبایل عرب علیه حکومت کردها در آن منطقه را برای جلوگیری از بی‌ثباتی در شمال غرب سوریه فرو بنشانند.

درگیری یک قبیله عرب با شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، بیش از ۱۵۰ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشته است.

این گروه شبه‌نظامی هسته اصلی ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) را تشکیل می‌دهد که تحت حمایت ایالات متحده قرار دارد و قیام قبیله عرب علیه آن بزرگترین تهدیدی به شمار می‌رود که از زمان شکست داعش و بیرون راندنش از شمال سوریه در سال ۲۰۱۹ تاکنون با آن مواجه بوده است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، اتان گلدریچ معاون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سوریه و سرلشکر جوئل بی وول که رهبری ائتلاف ضد داعش را بر عهده دارد، با رهبران قبایل عرب و «نیروهای دموکراتیک سوریه» دیدار کردند و با آنها بر سر «رسیدگی به نارضایتی‌ها در منطقه و کاهش فوری خشونت‌ها» به توافق رسیدند تا از کشته شدن افراد بیشتر جلوگیری شود.

اقدام ماه گذشته «نیروهای دموکراتیک سوریه» در دستگیری یکی از فرماندهان عرب به اتهام خیانت جرقه درگیری‌ها میان قبایل عرب و این ائتلاف را زد و به سرعت در منطقه گسترش یافت.

جنگجویان قبایل عرب در ابتدا نیروهای تحت رهبری کردها را از چندین شهرک بزرگ بیرون راندند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه در نهایت توانسته‌اند بار دیگر بر قبایل عرب چیره بشوند.

حضور نیروهای نظامی ایالات متحده در مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» مانع پیشروی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت روسیه و ایران شده است که منطقه غرب رود فرات را در اختیار دارند.

سخنگوی ائتلاف «نیروهای دموکراتیک سوریه»، ایران و دولت دمشق را به اعزام شبه‌نظامیان عرب برای ویران کردن شمال شرق سوریه متهم کرده است. در این منطقه حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی حضور دارند.

رهبران قابایل عرب می‌گویند که شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق پس از بیرون راندن گروه داعش از آن منطقه بزرگ‌ترین چاه‌های نفت سوریه را در اختیار خود گرفته و دست روی ثروت آن گذاشته‌اند. آنها همچنین از «تبعیض» علیه خود و به نفع کردها شکایت دارند، اتهامی که «نیروهای دموکراتیک سوریه» آن را رد می‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *