«سفر» وزیر دولت روحانی به کانادا؛ اسماعیلیون خواستار اقدام فوری دولت کانادا شد

تصاویری از روز سه‌شنبه،‌ ۱۷ مرداد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، در خیابان‌های مونترال کانادا به همراه خانواده خود در حال پیاده‌روی است.

کانال «مملکته» با انتشار این تصاویر نوشت که در تصاویر تبلیغاتی صنعت گردشگری استان کِبک که «رادیو کانادا» در کانال یوتیوب خود قرار داده است، تصویر این مقام سابق دولت حسن روحانی و همسرش دیده می‌شود.

این کانال با اشاره به یکی از نقل‌ قول‌های این سیاستمدار ایرانی در دوران وزارتش که در آن گفته بود «هر کس پول نداره بمیره»، نوشت که تصاویر او در دقیقه ۰۱:۳۲ ویدئو ذکر شده قابل مشاهده است.

سفر این مقام سابق در دولت جمهوری اسلامی به کانادا هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

این تصاویر در حالی منتشر شده که مارکو مندیچینو، وزیر امنیت عمومی وقت کانادا، روز ۲۴ آبان سال گذشته از ابلاغ ممنوعیت دائمی ورود به کانادا برای حدود ده هزار نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران خبر داده بود.

آقای مندیچینو در همان زمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی در این زمینه تاکید کرد که دولت کانادا «توانایی» لازم را به اداره خدمات مرزی این کشور داده تا این تصمیم را که یک ماه پیشتر اعلام شده بود، به اجرا بگذارد.

او تاکید کرد که ممنوعیت ورود به کانادا فقط شامل اعضای سپاه پاسداران نبوده، بلکه شامل وزرا، سفرا و اعضای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز می‌شود.

در همین زمینه حامد اسماعیلیون، از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، در توئیتر خود با انتشار تصاویر حضور این سیاستمدار جمهوری اسلامی در خیابان‌های مونترال، با مخاطب قرار دادن دومینیک لبلانک، وزیر جدید امنیت عمومی کانادا و مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، به محدودیت‌های وضع شده در زمینه رفت‌وآمد سیاستمداران جمهوری اسلامی به خاک کانادا اشاره کرد.

آقای اسماعیلیون با اشاره به اینکه یکی از وزرای دولت حسن روحانی «آزادانه» در خاک کانادا قدم می‌زند در پیام خود خواستار پاسخ‌گویی و اقدام فوری دولت کانادا شده است.

برخی از کاربران در شبکه‌‌های اجتماعی نیز به همزمانی تصاویر منتشر شده با تحریم‌های جدید دولت کانادا علیه هفت مقام جمهوری اسلامی اشاره کرده‌اند.

ملانی جونز، وزیر خارجه کانادا روز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد اعلام کرد که کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه این افراد تحت مقررات ویژه اقتصادی وضع کرده است.

بهرنگ رهبری، روزنامه‌نگار ساکن کانادا، نیز با واکنش به تصاویر منتشر شده از وزیر سابق حسن روحانی به سوابق او اشاره کرد.

او در این زمینه نوشت: «در دوران وزارت سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، از ۹۲ تا ۹۷، سهمیه اختصاص یافته به نور چشمی‌ها در کنکور پزشکی و دندان‌پزشکی از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش یافت.»

مخالفان جمهوری اسلامی بارها از مقامات کشورهای غربی خواسته‌اند که رفت‌وآمد سیاستمداران و مقامات عالی‌رتبه به خاک این کشورها را محدود و ممنوع کنند.

با وجود این، در ماه‌های گذشته بار دیگر مواردی از حضور چهره‌های شناخته‌شده جمهوری اسلامی در خاک این کشورها گزارش شده است.

در یکی از آخرین موارد اوایل خرداد امسال رسانه‌های آلمان تأیید کردند که حسینعلی نیری، قاضی شرع اعدام‌های سال ۱۳۶۷، در آلمان برای درمان در بیمارستانی در شهر هانوفر آلمان بستری است.

روزنامه «وِلت» در گزارشی با تأیید حضور این چهره نزدیک به روح‌الله خمینی در کلینیک خصوصی جراحی مغز و اعصاب «آی‌ان‌آی»، (INI) در هانوفر، که توسط مجید سمیعی اداره می‌شود، نوشت که فعالان حقوق بشر در آلمان خواهان محاکمه این عضو «هیئت مرگ» هستند.

این مسئله با واکنش گسترده ایرانیان مقیم آلمان و مخالفان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و سیاست‌های دولت آلمان در زمینه حکومت ایران مورد انتقاد آن‌ها و برخی شخصیت‌های سیاسی این کشور قرار گرفت.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *