سفیر سابق به دلیل ایفای نقش مامور کوبا به ۱۵ سال حبس محکوم شد

یک سفیر سابق ایالات متحده که برای دهه ها به عنوان یک مامور مخفی برای کوبا در یکی از بزرگترین نقض های امنیت ملی در سال های اخیر کار می کرد، روز جمعه اعتراف کرد و به 15 سال زندان محکوم شد.

مانوئل روشا، 73 ساله، به عنوان بخشی از توافق با دولت فدرال، به دو اتهام – توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده به عنوان یک عامل خارجی و عدم ثبت نام به عنوان یک عامل خارجی – اعتراف کرد. او همچنین با سه سال آزادی تحت نظارت و جریمه 500000 دلاری مواجه است.

آقای روشا، با لباس زندان بژ و عینک مشکی، قبل از محکوم شدن به “خیانت به سوگند وفاداری من به ایالات متحده در طول دو دهه حضورم در وزارت امور خارجه” پذیرفت.

آقای روشا که به گفته دادستان‌ها در سال 1973 توسط ماموران اطلاعاتی کوبا استخدام شده بود، گفت: «در طول سال‌های تحصیل در کالج، به شدت تحت‌تاثیر سیاست‌های رادیکال آن روز بودم. امروز، من دیگر دنیا را از طریق رادیکال‌ها نمی‌بینم چشمان جوانی من.»

در صدور این حکم، قاضی بت بلوم از دادگاه منطقه فدرال در میامی گفت که اخیراً در سال‌های 2022 و 2023 آقای روشا توسط یک مامور مخفی اف‌بی‌آی ضبط شده است که نشان می‌دهد «عدم وفاداری به ایالات متحده نیست».

او گفت: «شما به کشور پشت کردید. “کشوری که همه چیز به تو داد.”

این روند، روابط آقای روچا با دولت کوبا یا اینکه آیا او در طول دوران دیپلماتیک خود رازهایی را در میان می‌گذاشت، که شامل خدمت به عنوان سفیر در بولیوی و کار کوتاه مدت در کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون بود، روشن نکرد.

در یک چرخش غیرمعمول، قاضی بلوم ناامیدی عمیق خود را از دادستان ها به دلیل عدم درخواست مجازات بیشتر برای آقای روشا، مانند مصادره دارایی های او، ابراز کرد. او خواستار تغییراتی در توافقنامه دادخواهی شد و دادستان‌ها را تحت فشار قرار داد تا اطلاعات بیشتری در مورد زمانی که دولت متوجه شد آقای روشا «دشمن دولت ایالات متحده» شده است، افشا کنند.

دادستان ها گفتند جزییات فراتر از آنچه در کیفرخواست علنی شده است، طبقه بندی شده است.

دیوید نیومن، معاون اصلی معاون دادستان کل در امور امنیت ملی در وزارت دادگستری، در یک کنفرانس خبری در میامی گفت: «این پرونده یادآوری است که ما با جاسوسی و تهدیدهای داخلی از سوی طیفی از دشمنان مواجه هستیم. بزرگترین جمعیت تبعیدیان کوبایی – پس از محکومیت آقای روشا.

آقای روشا بود متهم در دسامبر با اقدام به عنوان عامل یک دولت خارجی؛ او همچنین به کلاهبرداری از ایالات متحده، کلاهبرداری با سیم و اظهارات نادرست برای دریافت و استفاده از پاسپورت آمریکایی متهم شد.

دادستان سایر اتهامات را به عنوان بخشی از موافقت نامه او کنار گذاشت. اتهام کلاهبرداری سیمی حداکثر 20 سال محکومیت داشته است. آقای روشا آخرین بار در ماه فوریه در دادگاه حاضر شد نشان داد که او اعلامیه قبلی خود مبنی بر بی گناهی را تغییر خواهد داد.

جاناتان داگلاس استراتون، یکی از دادستان ها، در دادگاه گفت که توافق نامه آقای روشا او را مجبور کرد تا “یک ارزیابی کامل و دقیق خسارت وارد شده را با دولت در میان بگذارد.”

آقای استراتون گفت: «پانزده سال برای فردی که 73 سال و نیم سن دارد، معادل حبس ابد است. همکاری با آمریکا.»

قبل از پذیرش این توافق، قاضی بلوم از دادستان‌ها خواست که این زبان را درج کنند و روشن کنند که آقای روشا در صورت ظهور قربانیان اقداماتش، مسئول بازپرداخت باقی می‌ماند.

قاضی بلوم گفت: “من نمی توانم بپذیرم که قربانی فقط ایالات متحده باشد.”

قاضی همچنین تاکید کرد که این توافقنامه مانع از پیگیری غیرطبیعی شدن مدنی علیه آقای روچا که در کلمبیا متولد شده و در سال 1978 تابعیت آمریکا را دریافت کرده است، نیست.

همانطور که آقای روشا در دادگاه صحبت می کرد، همسر، فرزندان و سایر بستگانش از ردیف دوم تماشا می کردند.

آقای روشا گفت: “من در طول همکاری بی قید و شرط خود در مورد کسانی که به آنها خیانت کرده ام، همانطور که لازم است، اصلاحات قابل توجهی انجام می دهم و ادامه خواهم داد.”

دو مقام سابق آمریکایی که در پرونده‌های پرمخاطب گذشته به اتهام جاسوسی برای کوبا محکوم شده بودند، همچنین موافقت کردند که اطلاعاتی را به عنوان بخشی از توافقنامه‌های خود به مقامات فدرال ارائه دهند.

همکاری آنا بلن مونتس، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی، به دنبال دستگیری او در سال 2001، منجر به اتهام مارتا ریتا ولازکز، که در آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده کار می‌کرد، شد. خانم ولاسکوئز پس از دستگیری خانم مونتس به سوئد گریخت. کیفرخواست علیه خانم ولاسکوئز مهر و موم نشده بود در سال 2013، اما او همچنان فراری است.

خانم مونتس سال گذشته آزاد شد.

در یک پرونده مهم دیگر، والتر کندال مایرز، یک مقام سابق وزارت امور خارجه، اعتراف به گناه کرد در سال 2009 برای چندین دهه برای کوبا جاسوسی کرد. او در حال گذراندن حبس ابد است. همسرش گوندولین استینگراب مایرز، نیز متهم شد و به نزدیک به هفت سال زندان محکوم شد.

در کیفرخواست علیه آقای روشا آمده است که او حداقل از سال 1981 به دولت کوبا کمک کرده است که آژانس اطلاعاتی آن در طول دهه ها موفقیت قابل توجهی در نفوذ به نهاد امنیت ملی ایالات متحده داشته است. .

در این کیفرخواست جزئیاتی از تعاملات آقای روشا با دولت کوبا و یا متهم کردن او به اشتراک اسرار مشخص ذکر نشده است. همچنین او را به جاسوسی متهم نکرد، که آقای نیومن تا حدی آن را به مدت طولانی غیرمعمولی نسبت داد که از آخرین کار آقای روشا در دولت و دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده گذشته است.

آقای روشا در نیویورک بزرگ شده است کار کرد در وزارت امور خارجه در زمان آقای کلینتون و رئیس جمهور جورج دبلیو بوش در مورد مسائل مربوط به آمریکای لاتین. او از سال 2000 تا 2002 به عنوان سفیر در بولیوی و از سال 2006 تا 2012 به عنوان مشاور فرماندهی نظامی ایالات متحده شامل کوبا خدمت کرد.

پس از ترک دولت به میامی نقل مکان کرد. همکاران سابق گفت که تماشا کرده اند در شگفتی زمانی که آقای روشا به حامی دونالد جی. ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تبدیل شد – در آغوش گرفتن سیاست محافظه کارانه که در کیفرخواست گفته می شود ممکن است بخشی از تلاش برای پوشاندن ردپای او بوده باشد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *