«سناریوی تکراری» در سالگرد مهسا امینی است

حمله مسلحانه عصر یک‌شنبه به «حرم شاه‌چراغ» در شیراز، واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی در پی داشته است. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی، جمهوری اسلامی را عامل حمله مسلحانه به شاه‌چراغ دانسته‌اند و شماری از مقامات جهانی آن را محکوم کرده‌اند.

پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه ۲۳ مرداد در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) ضمن ابراز همدردی این اتحادیه با خانواده‌های قربانیان حمله غروب یک‌شنبه به شاه‌چراغ، نوشت که اتحادیه اروپا این «حمله تروریستی» را «قاطعانه» محکوم می‌کند.

استانو این حمله را «نمونه دیگری از هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه توسط تروریست‌ها» دانست.

همچنین حسین ابراهیم طاها، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، این حمله را که موجب کشته و زخمی شدن شماری از مردم شده، «تروریستی» دانست و محکوم کرد.

در ادامه واکنش‌های جهانی به حمله مسلحانه به شاه‌چراغ، کشورهای متعدد – از جمله فرانسه، استرالیا، ژاپن، و جمهوری آذربایجان – نیز آن را محکوم کردند.

در این حال، شماری از ایرانیان این حمله را با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و احتمال بروز مجدد اعتراضات سراسری مرتبط دانسته و آن را به عوامل جمهوری اسلامی نسبت داده‌اند.

داریوش معمار،‌ روزنامه‌نگار، در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفته است: «سپاه پاسداران و دستگاه امنیتی مدعی هستند در جنوب ایران تا عمق عراق و سوریه اشراف امنیتی دارند و کنترل وسیع و جدی بر همه تحرکاتی دارند که نیروهایی که به زعم جمهوری اسلامی تروریستی هستند نتوانند کاری انجام دهند، اما در چند ماه در شاه‌چراغ دو بار حمله مسلحانه انجام شده است.»

به گفته این روزنامه‌نگار، درباره این حمله «شبهات زیادی وجود دارد» و با توجه به «سابقه جمهوری اسلامی در ترتیب دادن سناریوهایی از این دست در مواقع و مقاطع حساس زمانی به نظر می‌آید شاید بتوان این طور گفت که چنین تعللی بی‌ارتباط با این نظر که اکنون مطرح است نباشد؛ به ویژه که ما در آستانه سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی هستیم.»

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز نظر مشابهی داشته‌اند. گروهی نیز با هشتگ‌های «شاهچراغ» و «شاهچراغ تسلیت» به این واقعه واکنش نشان داده‌اند.

از جمله، فریبرز کرمی زند، عضو پیشین نیروی انتظامی، این حمله را «اجرای سناریوی تکراری حمله مسلحانه به یک مکان مذهبی» نامید و در توییتی نوشت: «باز هم اتاق فکر جمهوری اسلامی دست به جنایت زد.»

به گفته کرمی زند این اقدام «برای مظلوم‌نمایی و تشدید جو امنیتی» صورت گرفته است.

او با اشاره به حمله پیشین به شاه‌چراغ، اضافه کرد: «دفعه قبل نگفتند یگان حفاظت از حرم که زیر مجموعه سپاه تروریستی پاسداران است کجا بود و در گل گیر کردند. این بار هم گند زدند فقط بیچاره مردمی که در سناریوهای جمهوری اسلامی قربانی می‌شوند.»

همچنین، امیرفرشاد ابراهیمی، فعال سیاسی که سابقه عضویت در گروه انصار حزب‌الله را دارد، به طور ضمنی این حمله را با مسئله مخالفت‌ها با حجاب اجباری و سالگرد کشته شدن مهسا امینی مرتبط دانسته و در توییتی نوشته است: «همین جوری اتفاقی اولین تصویر از حمله به شاهچراغ یک چادر خونی است. چهلم کشته‌شدگان شاه‌چراغ هم مصادف است با روز قتل مهسا امینی.»

هادی مهرانی، فعال سیاسی، نیز در توییتی با کنایه اعلام پذیرش این حمله از سوی داعش را زیر سوال برده و نوشته است: «با سرعتی که داعش بمب‌گذاری‌ها و حوادث تروریستی را گردن می‌گیرد، در ژاپن می‌شود برق تولید کرد.»

او اضافه کرده است: «می‌گویند سخنگوی داعش الآن از خواب بلند شده گفته چشم اجازه بدهید صورتم را بشویم، بعد بیانیه می‌دهم و گردن می‌گیریم.»

مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار، نیز با انتقاد از برخوردهای امنیتی با استارتاپ‌ها، گفت که جمهوری اسلامی «به جای تعیین تکلیف برای استارتاپ‌ها و مصادره اموالشان، به وظیفه اصلی خودش برسد و امنیت کشور را تضمین کند.»

خبرگزاری‌های ایران غروب یک‌شنبه ۲۲ مرداد از حمله «چند مهاجم مسلح» به شاه‌چراغ خبر دادند. بنا بر اعلام مقامات دست‌کم ۹ نفر در این حمله مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که تاکنون کشته شدن یک نفر به طور رسمی اعلام شده است.

با گذشت یک روز از حمله مسلحانه به شاه‌چراغ رسانه‌های حکومتی گزارش‌های ضد و نقیضی را از جزئیات این حمله منتشر کرده‌اند.

در خبری که خبرگزاری تسنیم صبح دوشنبه منتشر کرد، بازداشت «۱۰ مظنون» توسط نیروهای امنیتی استان فارس اعلام، اما تأکید شد که «عملیات برای شناسایی سایر عوامل ادامه دارد»؛ اما خبرگزاری میزان، ارگان رسانه‌ای قوه قضائیه جمهوری اسلامی، دوشنبه تعداد بازداشت‌شدگان را هشت نفر گزارش کرد و گفت که همه آنها اتباع خارجی هستند.

ساعاتی بعد رئیس دادگستری استان فارس نیز گفت: «تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند.»

همچنین دو نام متفاوت برای فرد مهاجم منتشر شده است. در حالی که تسنیم مهاجم دستگیرشده حادثه دیروز را «س. اسلم‌یار»، تاجیک‌تبار و اهل ولایت بدخشان معرفی کرده بود، خبرگزاری میزان نام مهاجم را «رحمت‌الله نوروزف» اعلام کرده است. تسنیم هم بعدا نام فرد مهاجم را به «رحمت‌الله نوروزف» تغییر داد.

هفدهم تیر ۱۴۰۲ دو تن به نام‌های «محمد رامز رشیدی» و «سید نعیم هاشمی قتالی» به عنوان «عاملان حمله مسلحانه» چهارم آبان ۱۴۰۱ به شاه‌چراغ توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی در «خیابان مجاور حرم» در ملأعام اعدام شدند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *