سنگین‌ترین حکم در پرونده حمله به کنگره؛ رهبر یک گروه افراطی به ۲۲ سال زندان محکوم شد

انریکه تاریو، رهبر سابق گروه راست‌گرای «پراد بویز» (پسران مغرور)، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور به خاطر نقش او در حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۲ سال حبس محکوم شد.

به گزارش رویترز، این سنگین‌ترین حکمی است که تاکنون در پرونده حمله به کنگره آمریکا در ژانویه دو سال پیش، صادر شده است.

تیموتی کلی، قاضی این پرونده، در پایان دادگاه سه ساعته تاکید کرد انریکه تاریو «رهبر نهایی توطئه» و «فرد اصلی سازمان‌دهنده» شورش و حمله به کنگره بود.

سه رهبر دیگر «پراد بویز» (پسران مغرور) هفته گذشته در پرونده یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا کناهکار شناخته شدند.

ششم ژانویه ۲۰۲۱، همزمان با آغاز نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان برای تایید آرای کالج انتخاباتی، گروهی از هواداران دونالد ترامپ پس از سخنرانی او به ساختمان کنگره حمله کردند و با نیروهای پلیس محافظ ساختمان درگیر شدند. در جریان آن حمله پنج نفر کشته و بیش از صد مامور پلیس مجروح شدند.

وکیل انریکه تاریو پس از اعلام رای دادگاه گفت که به این رای اعتراض خواهد کرد.

وکیل رهبر سابق گروه راست‌گرای «پراد بویز» همچنین تصریح کرد، در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ انریکه تاریو در واشینگتن حضور نداشت و این بیانگر این است که او «مستقیما» در این حمله نقشی نداشته است.

با این حال، قاضی تیموتی کلی تاکید کرد به‌رغم این که انریکه تاریو آن روز در واشینگتن حضور نداشت، اما «نقش اساسی» در رویداد ششم ژانویه ۲۰۲۱ داشت.

در حالی قاضی کلی سنگین‌ترین حکم در پرونده حمله به ساختمان کنگره آمریکا را برای انریکه تاریو صادر کرده است که این حکم ۱۱ سال کمتر از درخواست دادستانی برای او است. دادستان‌های این پرونده برای آقای تاریو تقاضای ۳۳ سال زندان کرده بودند.

قاضی کلی پیش از این اتان نوردین و جوزف بیگز، دو تن از رهبران گروه‌های راست افراطی را به ترتیب به ۱۸ و ۱۷ سال زندان محکوم کرده بود.

دو عضو گروه «پراد بویز» نیز پیشتر به ۱۵ و ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

در همین زمینه، دادگاه ناحیه واشینگتن چهارم خرداد استوارت رودز، بنیان‌گذار گروه راست‌گرای افراطی «سوگند نگهداران» را به جرم «توطئه» و فتنه‌انگیزی در یورش ششم ژانویه کنگره آمریکا به ۱۸ سال زندان محکوم کرد.

بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر در ارتباط با حمله به ساختمان کنگره آمریکا در ششم ژانویه دستگیر شده‌اند. حداقل ۶۳۰ نفر به جرم خود اعتراف کرده‌اند و دست‌کم ۱۰۰ نفر در دادگاه محکوم شده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *