سوءفاده از شرایط برایتان بسیار گران تمام خواهد

اِفرائیم هالِوی، رئیس پیشین موساد، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیوفردا، ضمن اذعان غافلگیرن نهادهای امنیتی اسرائیل در مقابل حملهٔ حماس کشور، دربارهٔ هرگونه تلاش جمهوری اسلامی ایران ‌خصوص از طریق حزب‌الله لبنان «برای سوءفاده از شرایط فعلی» هار داد.

بامداد شن ۱۵ مهر گروه فلسطینی حماس کنترل نوار غزه را بر عهده ، هزاران راکت سمت شهرها و شهرک‌های جنوب و مرکز اسرائیل پرتاب و سپس در اقدامی بی‌سابقه، افراد مسلح حماس و جهاد اسلامی با تخریب حصار غزه و ورود شهرک‌های اسرائیلی از راه زمین و دریا با شهروندان و نظامیان آن مناطق درگیر ند.

افرائیم هالوی در گفت‌وگو با رادیوفردا دربارهٔ وضعیت فعلی توضیح داد «یک عملیات بزرگ در جنوب اسرائیل برای پاک‌سازی منطقه از باقی‌مانده نیروهای حماس در جریان . عملیات هنوز اتمام نه و چند دسته از اعضای حماس هنوز در جنوب حضور دارند. اما بیشتر قسمت‌هایی در دست حماس آزاد ه، ولی البته ای کشته ن افراد».

‌گفته‌ٔ مقام ار امنیتی سابق اسرائیل، «عملیات هوایی هم‌ک در جریان و تا الان ۵۰۰ سورتی پرواز بر روی نوار غزه انجام ه . احتمالاً پس از تکمیل عملیات پاک‌سازی، یک عملیات زمینی گسترده در غزه علیه حماس انجام خواهد .»

هار ایران در مورد مداخله حزب‌الله

افرائیم هالوی در پاسخ پرسشی در مورد نقش احتمالی حکومت جمهوری اسلامی ایران در رخدادها نیز گفت: «یکی از نگرانی‌های ما ه همزمان با آن‌چه در جنوب کشور رخ داد و درحالی‌ ما نگران وقایع جنوب اسرائیل هستیم، حزب‌الله، عامل تحت کنترل ایران در لبنان ، دست حمله بزند و حالا یک چنین موردی پیش آمده ، البته با پاسخ بسیار ید اسرائیل در شمال مواجه ه .»

رئیس پیشین موساد در ادامه مقامات جمهوری اسلامی هار داد «اگر من جای ایرانی‌ها م، قبل از تلاش برای سوءفاده از رخدادهای جنوب و تلاش برای آسیب‌زدن اسرائیل، ‌جای یک بار ده بار فکر می‌م. باور من، چنین اقدامی خیلی خیلی برایشان گران تمام خواهد ».

رسانه‌های اسرائیل تأکید دارند سران حماس و جهاد اسلامی فلسطین اخیراً دیدارهای متعددی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ه‌اند و آن را بخشی از فعالیت مشترک آن‌ها در چارچوب اهداف جمهوری اسلامی علیه اسرائیل ارزیابی ه‌اند.

حزب‌الله لبنان روز شن و همزمان با آغاز درگیری‌های تازه میان حماس و اسرائیل، حمایت کامل خود را از حماس اعلام و در همان روز، شماری از هواداران حزب‌الله در جنوب لبنان در نزدیکی مرز اسرائیل ایستاده و نظاره‌گر رویدادهای کشور ند با آتش هار ارتش اسرائیل عقب رانده ند.

یک وزیر دولت اسرائیل هم روز ۱۵ مهر روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت احتمال مطرح ه حملات غافلگیرانهٔ نیروهای حماس از نوار غزه جنوب اسرائیل، مقدمه‌ای برای عملیات وسیع‌تری با حزب‌الله از مرز شمالی اسرائیل آن را آغاز کند.

حمله غافلگیرانه و روی آینده غزه

افرائیم هالوی در ادامه، درباره موضوع غافلگیر ن نهادهای امنیتی اسرائیل در حمله شن، موضوع را تأیید و گفت: «احتمالاً بعد از پایان جنگ یک کمیته تشکیل خواهیم داد جزئیات مسئله بپردازد در روزهای پیش از جنگ چه رخ داد، و احتمالاً نتایجی هم خواهیم .»

مقام سابق اسرائیلی همچنین خبر داد «طرح‌های زیادی هم برای تضعیف نظامی ید حماس در دست خواهد ، بسیار بیشتر از آن مقداری تاکنون انجام ه .»

رئیس پیشین موساد در پایان در پاسخ سؤال «آیا کنترل و در اختیار گرفتن کل نوار غزه برای اسرائیل نی ؟»، گفت «دربارهٔ جزئیات و نحوه عملیات نیروهای اسرائیل و چه شکلی خواهد توضیحی نمی‌دهم؛ آیا در سراسر نوار غزه خواهد [ قرار با] در نتیجه آن، مسئولیت آنچه آنجا اتفاق می‌افتد را قبول کنیم، یا برنامه جایگزینی ه باشیم. نمی‌دانم برنامه عملیاتی چیست.»

او افزود: «اما همان‌طور گفتم چندین گزینه وجود و فکر می‌کنم صلاح اسرائیل نبا برنامه‌های پس از پاک‌سازی جنوب اسرائیل از حماس را در قبال غزه آشکار کند.»

فایل صوتی گفت‌وگوی هومن عسکری از رادیوفردا با افرائیم هالوی را می‌توانید در ‌جا بشنوید:

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *