سومین حملهٔ پهپادی به مسکو در یک هفته

روسیه اعلام کرد در حملهٔ سه فروند پهپاد اوکراینی به مسکو در بامداد روز یک‌شنبه هشتم مرداد، فرودگاه بین‌المللی مسکو برای مدتی کوتاه بسته شد، برخی ساختمان‌ها در مراکز تجاری و نمای دو برج پایتخت آسیب دید و یک تن زخمی شد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه، در جریان چهارمین حملهٔ پهپادی اوکراین به مسکو در ماه جاری، پروازها در منطقهٔ هوایی مسکو و همچنین رفت‌وآمد خودروها در خیابان تستوفسکایا در شهر متوقف و مردم از ساختمان‌های مسکونی و تجاری تخلیه شدند.

فرودگاه ونوکوو پس از ساعاتی در حالی بازگشایی شد که خبری در مورد آسیب احتمالی واردشده به آن منتشر نشد. ونوکوو یکی از چهار فرودگاه شهر مسکو است که در طول حمله پروازهای آن تعلیق شد.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت نمای دو برج شهر آسیب جزئی دید و در ساختمان ۵۰ طبقهٔ «آی‌کیو» و برج «اوکو-۲» شیشه‌های برخی طبقات شکست و یک تن زخمی شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند از پهپادهای تهاجمی اوکراین را بر فراز منطقهٔ اودینستوف در مسکو «منهدم کرده» و دو پهپاد دیگر را نیز با «جنگ الکترونیک» ساقط کرده که قطعات آن در اطراف پایتخت فرود آمده است.

اوکراین مسئولیت حملات پهپادی بامداد یک‌شنبه و سه حملهٔ پهپادی در چهار هفتهٔ اخیر به مسکو را نپذیرفته اما با تحسین از آن سخن گفته است. حملهٔ دو روز پیش منتسب به اوکراین ظاهراً ساختمان وزارت دفاع در مسکو را هدف قرار داد، که آسیب جانی یا مالی نداشت.

مردم روسیه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین زندگی نسبتاً عادی خود را دنبال کرده بودند درحالی‌که کی‌یف، بنادر دریای سیاه و سایر شهرهای اوکراین بارها هدف حملات موشکی روسیه قرار گرفته‌اند و متحمل تلفات انسانی و خسارات سنگین به زیرساخت‌های شهری ‌شده‌اند.

سه حمله از چهار حملهٔ پهپادی منتسب به اوکراین علیه مسکو در یک ماه گذشته در یک هفتهٔ اخیر رخ داده است.

کوتاه شدن فاصلهٔ زمانی حملات پهپادی به پایتخت روسیه در شرایطی است که اوکراین در دورهٔ اخیر طرح ضدحمله در جبهه‌های جنگ را با هدف بازپس‌گرفتن استان‌هایی که در یورش یک سال و نیم پیش روسیه از دست داد، کلید زده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه با بازدید از جبهه باخموت «از پیشرفت مدافعین» کشورش خبر داد. وزارت دفاع بریتانیا نیز تأیید کرده که نیروهای اوکراینی در روزهای گذشته موفقیت‌های میدانی کسب کرده‌اند.

اما رئیس‌جمهور روسیه شنبه‌شب، بدون اشاره مستقیم به حملات پهپادی اخیر علیه مسکو، مدعی شد که تغییراتی در جبهه‌های جنگ رخ نداده بلکه «اوکراین در هشت هفتهٔ اخیر ۴۱۵ فروند تانک و یک هزار و ۳۰۰ خودرو زرهی را از دست داده است».

به گزارش گاردین، ولادیمیر پوتین همچنین در نشست خبری در سن‌پترزبورگ از سرکوب صداهای مخالف جنگ در روسیه حمایت کرد و در واکنش به بازداشت یک کارگردان و یک جامعه‌شناس روسی که خبر زندانی شدن آن‌ها به‌دلیل مخالفت با جنگ منتشر شده، گفت «تا به حال اسم این دو را نشنیده و آن‌ها را نمی‌شناسد».

آقای پوتین در پایان نشست دو روزهٔ در سن‌پترزبورگ با رهبران شماری از کشورهای آفریقایی گفت که ابتکارات سیاسی سران آفریقا و همچنین طرح ارائه‌شده از سوی چین می‌تواند مبنایی برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین باشد.

رئیس‌جمهور اوکراین هرگونه پیشنهاد صلحی را که به روسیه امکان دهد اراضی اشغالی اوکراین را در کنترل خود حفظ کند، غیرقابل قبول اعلام کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شنبه‌شب گزارش داد که عربستان در روزهای ۱۴و ۱۵ مرداد میزبان اجلاسی در شهر جده با شرکت هیئت‌هایی از اوکراین و ۳۰ کشور برای پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود، اما روسیه هنوز اعلام نکرده که نمایندگانی به این اجلاس اعزام می‌کند یا نه.

منابع: خبرگزاری‌های تاس، اسپوتنیک، رویترز و آسوشیتدپرس و روزنامه گاردین؛ ف.ر./ ر.ش.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *