سیمکارت بدون فیلتر ایرانسل برای رونالدو و النصر حقیقت ؟ واکاوی یک خشم عمومی

از همان روزی بحث ورود بازیکنان بزرگ فوتبال مثل رونالدو و نیمار ایران برای برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا مطرح ، خبرهای ضد و نقیضی درباره عرضه سیم‌کارت بدون فیلتر آنها شنیدیم؛ خبری منشأ آن نامشخص و رسانه‌های ورزشی آن دامن زده ند. با حال از آنجایی شنیدن نام ترنت طبقاتی با خشم عمومی همراه ، حتی شایعه کم‌رنگ خبر ت برای کاربران ایرانی ناراحت‌کننده ؛ شایعه‌ای حس مرز نامرئی بین شهروندان ایرانی و خارجی را پررنگ‌تر .

ماجرای سیم کارت بدون فیلتر بازیکنان النصر چیست؟

مردم ایران روزها با فیلتر اکثر قریب اتفاق شب‌های اجتماعی محبوب رو‌رو هستند، از شنیدن خبر یک شهروند خارجی قرار دسترسی تری ترنت ه با، خشمگین ه و آن واکنش تندی نشان دادند. خبرهای پراکنده اما زمانی تبدیل دغدغه جدی مدیر عامل پرسپولیس روی آنتن زنده صدا و سیما مهر تأییدی بر آن زد. «رضا درویش» در برنامه فوتبال برتر اعلام شرکت حامی پرسپولیس (ایرانسل) بازیکنان النصر عربستان «کریستیانو رونالدو» در جمع آنه، ترنت نامحدود می‌دهد.

با اعلام حرف، برخی بازیگران، فلوئنسرها و سیمداران نسبت خبر واکنش نشان دادند و کار جایی کابینه دولت هم درباره آن صحبت ند. آن همه هیاهو، اما برای خبری اساساً از نظر فنی ایراد ، چرا با قرار دادن سیم کارت بین‌المللی در یک گوشی، روشن ن آن در خاک ایران و ورود رومینگ بین‌الملل، دیتا از کشور مبدأ سیم‌کارت رد و بدل می‌شود و طبیعتاً تبادل داده نیز بر اساس قوانین همان کشور مبدأ نیز تعیین می‌شود.

سیم کارت بدون فیلتر ایرانسل

بحث سیم‌کارت‌های بدون فیلتر بین‌المللی در ایران همین یکی دو ماه پیش نیز بسیار داغ ه موضوع را در دیجیاتو پیگیری یم. در ادامه بیشتر موضوع می‌پردازیم.

سیم‌کارت‌های بین‌المللی با فعالیت در رومینگ فیلترینگ دچار نیستند

همان‌طور روشن ن یک سیم‌کارت ایرانی در کشور خارجی کماکان فیلترینگ را با خود همراه (هرچند طی چند ماه اخیر موضوع بنا دلایلی منتفی ه احتمالاً پیاده روی اربعین می‌تواند یکی از دلایل با)، سیم‌کارت خارجی در ایران نیز با فیلترینگ رو‌رو نمی‌شود. البته سیم کارت‌ها باید با یک اپراتور داخلی کشور رومینگ ه باشند و برخی اپراتورهای فعال در عربستان با اپراتورهای داخلی چنین ارتباطی دارند. رومینگ ن هزینه‌های سنگین‌تری نسبت هزینه‌ بسته‌های ترنت رایج خواهد ولی بعید می‌دانم چنین هزینه‌هایی برای باشگاه متمول النصر با آن همه قرارداد چند صد میلیون دلاری، رقمی با.

از نظر نگارنده رونالدو و دوستانش بتوانند ترنت بدون فیلتر وصل شوند، آنقدر موضوع مهمی نیست. هر حال قوانینی اپراتورها در دنیا از آن تبعیت می‌کنند. حتی در کشورهای اروپایی طرح‌هایی مثل Local Break Out وجود واسطه آن هزینه دیتا در رومینگ افزایش نیابد و دیتا از همان کشور میزبان، تأمین شود. یعنی کشورهای اروپایی درکی از ترنت آزاد و دسترسی آن برای همه کاربران را دارند.‌ قوانین فیلترینگ در کشورها با یکدیگر تفاوتی ن و آنها می‌دانند شهروندان کشورهایشان، نباید احساس کنند تفاوتی بین آنها و دیگر شهروندان اروپایی وجود .

برخی از رسانه‌ها نقل از روزنامه همشهری دیروز اعلام ند ایرانسل (حامی مالی تیم فوتبال پرسپولیس) سیم‌کارت‌ها را بازیکنان تیم فوتبال النصر هدیه داده و حالا بازیکنان خارجی از سیم کارت بدون فیلتر ایرانسلی ره‌مند هستند. موضوع توسط ایرانسل طی یک بیانیه تکذیب و اعلام اگر باشگاه پرسپولیس می‌خواهد سیم‌کارت بدون محدودیت بازیکنان خارجی بدهد باید مجوزهای مربوطه را از مراجع ذی‌صلاح بگیرد.

سیمکارت بدون فیلتر ایرانسل برای رونالدو؟

در هر حال نباید فراموش سیم کارت‌های خارجی بازیکنان می‌تواند کاری کند تا کاربران بدون فیلتر در ترنت بچرخند و «از ما تران» باشند. ضمن آن نباید فراموش فیلترینگ را اپراتور انجام نمی‌دهد بتواند ‌طور سرخود سیم کارتی با محدودیت یا بدون محدودیت ارائه کند. در واقع باید گفت معدود سیم‌کارت‌های داخلی بدون محدودیت هستند و در دست برخی خبرنگاران، اساتید و دولتمردان قرار دارند، با دستور مقامات بالاتر و نظارت آن‌ها عرضه ه‌. گرچه بازهم باید تأکید یک شهروند خارجی با یک سیم‌کارت جهانی، اساساً نیازی سیم‌کارت‌ها ن چرا با رومینگ بین‌الملل، خود خود ترنت آزاد -اما طبعا پرهزینه- دسترسی پیدا می‌کند.

کسی برای مردم شفاف‌سازی نمی‌کند

نکته مهم در انتشار خبر و دست دست ن و آن واکنش‌ها، خشم عمومی . خشمی واسطه شنیدن یک امتیاز برای یک شهروند خارجی وجود آمده . خشم اما توسط برخی دولتمردان مانند وزیر گردشگری سخره گرفته می‌شود و در یک مصاح رسمی، با آن شوخی می‌شود. انگار کسی در بدنه دولت قصد ن در ‌باره شفاف‌سازی کند و یکی آن را شوخی می‌گیرد و دیگری کلاً در برابر آن واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

مدیرعامل شاتل موبایل نیز با ارائه توضیحات فنی درباره جدی گرفتن  موضوع توسط وزرا اظهار تعجب .
مدیرعامل شاتل موبایل نیز با ارائه توضیحات فنی درباره جدی گرفتن موضوع توسط وزرا اظهار تعجب .

وزیر گردشگری کشورمان «عزت الله ضرغامی» خشم را با شوخی‌های مخصوص خود در مصاح‌های خبری لاپوشانی می‌کند و می‌خندد. هر حال نباید فراموش او همان کسی پیش‌تر با وجود انتقادات فراوان نسبت طرح سیم کارت بدون فیلتر مخصوص گردشگران، بازهم نسبت آن پافشاری و انتقادات را باد هوا گرفت.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات هم در برابر خشم صحبتی ن و احتمالاً تصمیم گیری درباره موضوع را مراجع ذی‌صلاح (در مبحث لابد وزیر ورزش) می‌سپارد. البته شاید هم او خوبی می‌داند هیاهوها برای هیچ و از نظر فنی، همه بازیکنان خارجی با سیم‌کارت‌های بین المللی خود ترنت آزاد دسترسی دارند. چرا در مورد چنین موضوع واضحی هیچ‌گونه شفاف‌سازی درستی از سوی او یا وزارتخانه تحت امرش صورت نمی‌گیرد‌‌. گویی هم ایشان و هم وزارت می‌دانند خشم‌ها با توضیحات فروکش نخواهد . جالب ‌ تنها توضیح در رابطه را وزیر ارتباطات سابق در کانال شخصی خود در پیام‌رسان فیلتره تلگرام ارائه ه :

توضیحات وزیر ارتباطات درباره ترنت بدون فیلتر
شفاف‌سازی وزیر ارتباطات سابق درباره ترنت بدون فیلتر خارجی‌ها

در نهایت باید بدانیم مردم عصبانی هستند. آنها حتی کارزار ترنتی راه انداختند و از ایرانسل مطال‌گری ه‌اند سیم کارت بدون فیلتر ه باشند. در توضیحات کارزار آمده «مردم باور دارند آنها هم درک و شعور فاده‌ صحیح از ترنت را دارند و در رای اهداف ملی-میهنی و علمی از آن ره خواهند برد. مطال گری عمومی را باید پاسخ داد».

وزیر ارتباطات بارها گفته ترنت مانند هوا ، اما تنفس دو هوا در یک خاک برای هیچ‌کس قابل پذیرش نیست؛ هوایی تر و تمیزتر برای خارجی‌ها، و هوایی آلوده برای ما مردم همین آب و خاک.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *