سینما رکس را چه کسی آتش زد؟ ساواک یا انقلابیون؟ تکبعلی زاده: من کبریت کشیدم!



ساعت ۹ شب ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ تمام بلیت های آخرین سانس نمایش فیلم گوزنها در سينما «رکس» آبادان به فروش رفته و ۷۰۰ نفر در سینما، تماشاگر فیلم مسعود کیمیایی بودند. هنوز فیلم به میانه داستان نرسیده بود که چهار مرد وارد لابی سینما شدند. آنها درهای سالن انتظار را بستند و بر روی زمین، مواد آتش زا پاشیدند. سه نفر از انها به داخل سالن نمایش رفتند و نفر چهارم کبریت را کشید.
شعله‌های آتش زبانه کشید. آتش، لابی و سپس تمام سالن سینما را در برگرفت. مردان، زنان و کودکان تماشاچی با دیدن شعله‌های آتش به طرف درهای خروجی هجوم بردند، اما درها بسته بود. ۷۰۰ نفر در محاصره آتش قرار گرفته بودند. دود کل سالن را گرفته بودو بسیاری قبل از آنکه بتوانند حرکتی کنند خفه شده بودند. روزنامه ها فردا نوشتند که ۳۷۷ نفر از تماشاچیان سینما، زنده زنده و به طور فجیع و رقت‌باری، در میان شعله‌های آتش سوختند. مدتی طول کشید تا رقم کشته شدگان که هر لحظه بالا می رفت تصحیح شود. در نهایت تا 677 نفر کشته اعلام شد. این مرگبارترین عملیات تروریستی در جهان بود و تا 23 سال بعد که القاعده در 11 سپتامبر برج های دوقلوی نیویورک را منفجر کرد، آتش سوزی سینما رکس،در صدر مرگبارترین حملات تروریستی دنیا بود. حمله ای که نه فقط چندصد انسان بیگناه را کشت که آتش انقلاب در ایران را شعله ور کرد و پنج ماه بعد، رژیم سلطنتی در ایران نیز سرنگون شد.
تنها چند ساعت پس از آتش سوزی سینما، اعلاميه ای در سطح شهر آبادان پخش شد که شهربانی و ساواک را عامل آتش زدن سینما رکس معرفی می کرد. ادعایی که بسیار زود در سراسر کشور پخش شد و نه فقط اغلب مردم ایران بلکه برخی ناظران خارجی نیز آن را باور کردند.
اما آن 4 نفر که بودند و چه کسی سینما رکس آبادان را به آتش کشید؟
سلام و خوش آمدید به کانال پروفایل. ما در این ویدیو ماجرای آتش زدن سینما رکس آبادان را برایتان روایت می کنیم. ما از حسین تکبعلی زاده برایتان خواهیم گفت، جوان معتادی که در آن شب ، کبریت را کشید و بیش از ششصد نفر بیگناه را به آتش کشید. اتفاق هولناکی که به اعتقاد برخی تاریخ نگاران، تبعات آن نه فقط تاریخ ایران که تاریخ خاورمیانه را نیز تغییر داد.

———————
ویدئوهای زیر را هم ببینید:

شاه عباس کبیر؛ سنگدل ترین پادشاه؛ مردی که پسرانش را کور می کرد یا می کشت

داستان زندگی پر حرف و حدیث مهدعلیا؛ مادر ناصرالدین شاه؛ مقتدرترین زن دربار قاجار

داستان زندگی تاج السلطنه؛ دختر شورشی دربار ناصرالدین شاه

داستان زندگی پرماجرای مظفرالدین شاه

رئیس پلیس مخفی رضاشاه، چگونه او را فریب داد؟ داستان زندگی سرلشکر آیرم

داستان زندگی آقامحمدخان؛ خواجه قاجار چگونه اخته شد و به قدرت رسید؟

سرگذشت پزشک احمدی، قاتل مشهوری که مخالفان رضاشاه را با آمپول هوا می‌کشت

شعبان جعفری که بود و چگونه محبوب دربار شاه شد؟
https://www.youtube.com/watch?v=-iciNs5kFlg 
کلاوس فوکس، مشهورترین جاسوس بمب اتم

پوتین کیست و روسیه را به کجا می برد؟

داستان زندگی اسرارآمیز رهبر کره شمالی

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *