شرایط مشابه ۹۸ است، دولت احتمالا قیمت بنزین افزایش می‌دهد

در حالی که با گذشت یک شبانه روز از «نشست شورای عالی انرژی به ریاست ابراهیم رئیسی برای بررسی وضع ناترازی انرژی در بخش گاز، بنزین، گازوئیل و برق» مقام‌های دولتی جزئیات این نشست را اعلام نکرده‌اند، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت که شرایط مشابه سال ۹۸ است و دولت «احتمالا قیمت بنزین را افزایش خواهد داد.»

حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به تشابه وضعیت بنزین در سال ۹۸ و هفته‌های اخیر افزود که دولت در آن سال برای جبران کمبود درآمد خود اقدام به «افزایش سه برابری قیمت بنزین» کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: «در سال ۹۸ در حالی که مصرف بنزین افزایش پیدا کرد، تولید ناکافی بود و دولت که درآمدهایش هم کم شده بود می‌خواست بودجه خود را جبران کند، قیمت بنزین را سه برابر کردند. این اقدام باعث آسیب اجتماعی و وضعیت نامناسب در جامعه شد و امسال هم ممکن است این اتفاق بیفتد.»

حمیدرضا صالحی افزود: «سال‌هاست که بحث بر سر واقعی شدن قیمت بنزین وجود دارد و اتفاقات ناگوار سال ۹۸ هم به دلیل افزایش قیمت بنزین بود.»

این مقام اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه «واقعی شدن قیمت سوخت اگر تدریجی انجام می‌شد و از همان سال ۹۲ سالی ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان در هر لیتر افزایش پیدا می‌کرد، در سال ۹۸ آن اتفاقات ناگوار رخ نمی‌داد»، تاکید کرد که «اینکه از صورت مساله فاصله بگیریم، راهکار درستی برای آینده انرژی در کشور نیست.»

او دلیل کمبود بنزین را «ناترازی مصرف و تولید بنزین» خواند و گفت: «در مقطعی با ساخت چند پالایشگاه در تولید بنزین خودکفا شدیم اما پس از آن مصرف نامتعارف در کشور افزایش یافت ولی تولید یا سرمایه‌گذاری داخلی در این زمینه افزایش نداشت» و حالا «این میزان ناترازی دارد خودش را بیشتر نشان می‌دهد.»

به گفته صالحی در حال حاضر پالایشگاه‌های ایران بروزرسانی نشده و صنعت خودروسازی در کشور ناکارآمد و ناتوان از تولید خودروی استاندارد است و از طرفی دولت و دستگاه‌های مسئول اقدامی برای «نوسازی ناوگان حمل و نقل» نیز انجام نداده اند.

صالحی افزود که مجموعه این دلایل سبب پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن و «کمبود بنزین» در ایران شده و در حال حاضر دولت در «تامین بنزین مورد نیاز داخل کشور با مشکلاتی» روبرو است.

مقام‌های وزارت نفت در فروردین ماه سال جاری پیشی گرفتن مصرف بنزین از تولید آن را تایید کردند و گفتند که برای تامین کسری مصرف روزانه از روسیه بنزین خریداری کرده اند.

با این حال در هفته‌های اخیر و قبل از کمبود گسترده بنزین و تعطیلی بسیاری از جایگاه ها، گزارش‌های منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه از فروش بنزین به ایران خودداری و آن را متوقف کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این مورد با بیان اینکه «اطلاع کافی در این خصوص ندارد» گفت: «ما باید خودمان را برای روزهای بد آماده کنیم و آن روزهایی است که همسایگان منافع‌شان را جای دیگری دنبال کنند.»

صالحی افزود «باید بتوانیم بدون اینکه نیازی به همسایگان داشته باشیم روی پای خودمان بایستیم تا در چنین مواقعی نیازمند دیگران نباشیم.»

در همین حال جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اجرای محدودیت در «سقف سوختگیری» را «تکلیف قانونی» خواند و گفت: «تکلیف قانون بود که در این شرایط از سیستم کارت شخصی استفاده شود و نگاه این بود که بتوانیم پایش را انجام دهیم و هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت وجود نداشت.»

سالاری تاکید کرد که در این مرحله «سیاست‌ها در کنترل مصرف سوخت، غیرقیمتی و پایشی» است.

از سوی دیگر اما سایت خبری وزارت نفت، شانا، از برگزاری «نشست شورای‌عالی انرژی» در عصر پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی و رئیس این شورا، خبر داد و افزود که موضوع این نشست «بحث و بررسی وضع ناترازی انرژی در بخش گاز، بنزین، گازوئیل و برق» است.

در این گزارش عنوان شده که در نشست شورای عالی انرژی «موضوع تامین مالی طرح‌های افزایش ظرفیت تولید حامل‌های انرژی و حکمرانی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی» نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیسی در این نشست همچنین شورای‌عالی انرژی را مسئول اصلی بهینه‌سازی مصرف انرژی معرفی کرد و با اشاره به ضرورت اقدام عملی و موثر برای کاهش مصرف سوخت و انرژی، گفت که همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها «مکلف به همراهی و هماهنگی با شورای عالی انرژی» هستند.

مقام‌های وزارت نفت و دولت در شبانه روز گذشته اشاره‌ای به محتوای طرح‌های مورد بررسی در نشست شورای عالی انرژی نکرده‌اند.

دستکم از روز شنبه ۲۱ مرداد ماه بسیاری از پمپ بنزین‌ها در تهران، کرج، شیراز، و دیگر کلانشهرهای ایران «تعطیل» شده یا با ازدحام و صف خودروها برای سوختگیری مواجه شده‌اند.

پس از این بود که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «با افزایش مصرف بنزین، مجبور به اجرای طرح سقف سوختگیری شده‌ایم.»

محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی پنجشنبه به صراحت ازدحام و تشکیل صف خودروها در پمپ بنزین‌ها را تایید کرد و گفت که برای کاهش ازدحام دستور لغو سقف سوختگیری از شماری از پمپ بنزین‌های تهران صادر کرده است.

پس از آن شرکت توزیع فراوردهای نفتی ایران اعلام کرد که «برخی رسانه‌ها از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور به اشتباه برداشت کرده بودند که رفع محدودیت در همه جایگاهای کشور اعمال خواهد شد اما منظور فقط ۱۵ جایگاه پر ازدحام تهران» بوده است.

در این میان جواد اوجی، وزیر نفت، اما روز جمعه ازدحامو تشکیل صف خودروها در بسیاری از پمپ بنزین‌ها و تعطیلی شماری از آنها را از اساس انکار کرد و با اشاره به آنچه «آماده‌باش ۱۰۰ درصدی برای تأمین و توزیع پایدار سوخت» خواند، گفت: «کل چهار هزار و ۴۰۰ جایگاه عرضه بنزین کشور فعال است و روال سوختگیری در سراسر ایران عادی است.»

وزیر نفت البته افزایش مصرف بنزین را تایید کرد و افزود که در سال ۱۴۰۲ مصرف بنزین ۱۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

جواد اوجی گفت که «پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است اما با افزایش تردد در کشور به میانگین مصرف روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین رسیدیم.»

با این حال وزیر نفت توضیحی درباره چگونگی تامین دستکم ۱۶ میلیون لیتر افزایش روزانه مصرف بنزین نکرد.

علاوه بر اظهارات روز جمعه ۲۷ مرداد ماه حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، پیشتر مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیز روز شنبه ۲۱ مرداد با از «احتمال افزایش قیمت بنزین» خبر داده بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در حال آماده کردن جامعه برای «افزایش قیمت سوخت» گفت: «گویی موش آزمایشگاهی شده‌اند» و «در این شرایط، ارزیابی در جامعه انجام می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های خود را اعمال کنند؛ بنابراین تصور من این است که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *