شمنیسم چیست و آیا شمن ها واقها با ارواح ارتباط میگیرند؟



دربارهٔ شمن‌گرایی و گستردگی آن در طول تاریخ و در سراسر جهان باید گفت که شمنیسم پدیده‌ای‌ است که در بخش‌های وسیعی از جهان از جمله آسیای مرکزی و شمالی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی قابل ردیابی است؛ همچنین نشانه‌های بسیاری از شمنیسم در سنت‌ها و اساطیر اقوام هندواروپایی در آسیا و اروپا و همچنین تبت، چین و خاور دور دیده می‌شود.

تحلیل می‌کنند شمنیسم احتمالاً عرفان ابتدایی گروه‌های نژادی مغول و تاتار بوده است که در اورال و آلتایی و سراسر آسیای مرکزی و سیبری و مغولستان پراکنده بوده‌اند و حتی اعتقاداتی مشابه بین اسکیموها و سرخ‌پوستان آمریکای شمالی و بومی‌های استرالیا و مالزی مشاهده شده است. از منظر تاریخی بحث‌هایی دربارهٔ شمنیسم هندی، سامی، ایرانی، آلمانی، چینی و حتی بابلی مطرح بوده است.

شمنیسم یک رویکرد و تمرین مداوم است که در آن یک فرد به عنوان شاگرد تمرین می‌شود و پس از گذراندن تمرینات و دریافت تاییدیه از جامعه شمن‌ها، از طریق حالات تغییر یافته آگاهی به عنوان واسطه با جهان ارواح به منظور پیش‌بینی، شفا و یا ارتقاء سطح معنوی فعالیت می‌کند.

برخی از تعاریف تنها به اعمال جمعیت شمن‌های بومی در شمال اروپا و سیبری اشاره دارد، در حالی که تعاریف دیگر به شیوه‌های مختلف شمنیسم در مناطق متنوعی از جهان اشاره می‌کنند.

بعضی از مردم‌شناسان به منظور تمایز شمن‌ها از دیگر متخصصان جادوی مذهبی، مثل رسانه‌ها، روان‌شناسان، پیشوایان یا پزشکان جادوگر، ویژگی‌های خاصی را به فهرست عملکردهای شمن‌ها اضافه یا حذف کرده‌اند.

تعریف‌های گسترده‌تری همچنین تلاش برای حذف به عنوان «شمن‌های پلاستیکی» یا «نئوشامنیسم» از شمن‌های اصیل نیز وجود دارد.

در نهایت، شمنیسم به عنوان یک اصطلاح گسترده، تعداد زیادی از سنت‌ها و اعمال مذهبی متنوع از سراسر جهان را پوشش می‌دهد. بسیاری از مردم‌شناسان و افراد جوامع بومی این واژه را به خاطر تلاش برای گروه‌بندی گسترده‌ترین طیف ممکن از شیوه‌های فرهنگی در یک گروه، مورد انتقاد قرار می‌دهند.

————————————————-

ویدیوهای پیشنهادی:

انواع انسان ها در فرگشت چگونه بوجود آمدند؟

نگاهی به داخل آرامگاه خشایارشا

موزه آینده دوبی، باشکوه و زیبا!

ماجرای لوح طلایی هخامنشی که غیب شد!

————————————————-

آدرس پادکست رخ در شبکه های اجتماعی

☑️ اینستاگرام رخ https://instagram.com/rokh.podcast
✅ سایت رخ https://rokhpodcast.ir
☑️ تلگرام رخ https://telegram.me/rokhpodcast
✅ پادکست رخ در کست باکس https://castbox.fm/channel/id2748108?country=us
————————————————-

#پادکست #تاریخ #پادکست_فارسی #شمن_باوری #ارواح #تاریخ_کهن #اساطیر #آیین

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *