شناخت دقیق‌تر از ایران AIP: ساختار و محتوا

شناخت دقیق‌تر از ایران AIP: ساختار و محتوا

همانطور که می‌دانیم، شیوه ارائه و انتشار اطلاعات هوانوردی جهت استفاده سریع و صحیح از طرف پروازگران و ناوبران هواپیماها، بسیار حائز اهمیت است. Iran AIP (Aeronautical Information Publication) یا همان ای‌آی‌پی ایرانی، به عنوان منبع اصلی اطلاعات هوانوردی در کشورمان عمل کرده و بر اساس استانداردها و مقررات بین‌المللی جهت ارائه آنها ویرایش و انتشار می‌یابد. این مجموعه اطلاعات، حاوی جزئیات محل‌گزینی زمینی و هوایی، جداول زمان‌بندی، فرآیندها و راهنماهای ضروری برای ناوبری هواپیماها در فضای هوایی ایران است.

از جمله مواردی که در دسته‌بندی Iran AIP قرار دارد، می‌توان به مقررات جدول‌بندی پروازها، آماده‌سازی فرودگاه‌ها، نرده‌های فرودگاهی، مکان‌یابی گروه استاندارد فرماندهی و کنترل ترافیک هوایی، نزدیکی‌ها و خروجی‌ها، محدوده‌ برد رادیویی (VOR) و نون‌دیر( NDB) و غیره اشاره کرد.

Iran AIP دارای ساختاری دقیق و استاندارد است. در واقع این ساختار بر اساس استانداردهای سازمان هوانوردی بین‌المللی (ICAO) تهیه و ارائه می‌شود. فرآیند تهیه Iran AIP شامل چند گام اصلی است. ابتدا، اطلاعات منابع اولیه موردنیاز برای ایجاد AIP، جمع‌آوری و بررسی می‌شوند. سپس این اطلاعات در ساختارهای استاندارد نظیر فرمت‌های GIS تبدیل می‌شوند. بعد از تجمیع و تحلیل اطلاعات، داده‌های دریافتی به تناسب استاندارد ICAO به‌روزرسانی و منتشر می‌شوند.

محتوای فردی Iran AIP در این گونه سیستم‌ها بسیار گسترده است. فهرست از تمامی ایستگاه‌های شناسایی‌شده ممکن است شامل جزئیاتی نظیر نام فرودگاه، تاریخ ایجاد، موقعیت جغرافیایی، توضیحات فرهنگی و اطلاعات مرتبط با راهنماها و پست‌های عمومی است. همچنین برای راحتی استفاده از اطلاعات، Iran AIP به زبان انگلیسی نیز در دسترس قرار دارد و درصورت اقتضاء، به ترجمه به زبان فارسی همراه با آن عمل می‌شود.

Iran AIP به صورت روزانه، به منظور حفظ دقت و به‌روزرسانی اطلاعات هوانوردی، تغییرات محیطی و مقررات را ارائه می‌دهد. همچنین در صورتی که به دلیل شرایط هواشناسی و یا دلایل ایمنی، تغییرات ناگهانی در برنامه پروازی و محدودیت‌ها رخ دهد، این تغییرات توسط مخاطبین Iran AIP از طریق ایمیل و یا دیگر روش‌های ارتباطی منتشر می‌شود.

به این ترتیب، می‌توان گفت که Iran AIP یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی در حوزه هوانوردی است که در ایران نقش بسیار مهمی را در تامین ناوبری هواپیماها و ایجاد امنیت در پروازها ایفا می‌کند. ساختار منظم و محتوا دقیق این مجموعه اطلاعات، به بهترین شکل ممکن نیازهای پروازگران را برطرف سازده و تضمین می‌کند که ناوبری هواپیماها در فضای هوایی ایران به طور سریع و صحیح انجام شود.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *