شهروندان ائی در یک سال جنبش مهسا؛ فشار و سرکوب مضاعف با شیوه‌های جدید

پس از شروع اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ جنبش «زن زندگی آزادی» نام گرفت، هم‌زمان با تید سرکوب اقشار گوناگون مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی، موج گسترده‌ای از احضار، باز و صدور احکام سنگین علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی نیز در کشور راه افتاد.

در همین زمینه کمیسیون امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای در آستانهٔ سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در باز گشت ارشاد جمهوری اسلامی، از تید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و باز رهبران آن‌ها ابراز نگرانی .

در بیانیه اعلام اعتراضات در ایران انبوهی از موارد نقض آزادی مذهبی از سوی جمهوری اسلامی منجر ه و حکومت ایران در واکنش اعتراضات، جوامع اقلیت ازجمله ائیان، مسیحیان و اهل سنت را هدف قرار داده .

در همین زمینه جامعه جهانی ائی اواخر مرداد امسال اعلام «۶۰ شهروند ائی» طی چند هفته باز یا حکم حبس آن‌ها اجرا ه و «۱۸۰ شهروند ائی» دیگر مورد آزار و اذیتِ نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی ائی، نیز ۲۳ مردادماه رادیوفردا گفت در طی چهار ماه بیش از «۱۲۰ شهروند ائی» هدف سرکوب نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. معنی حکومت هر روز دست‌کم یک ائی را تحت «آزار سیستماتیک» قرار داده‌ .

فشار مضاعف بر شخصیت‌های شناخته‌هٔ اقلیت‌های مذهبی نیز بخشی از روند سرکوب در یک سال اخیر ه .

نمونهٔ بارز افزایش فشار صدور دومین حکم ۱۰ سال حبس در آذر سال گذشته برای مهوش ثابت و فریبا کمال آبادی، از مدیران سابق جامعهٔ جهانی ائی موسوم «یاران ایران»، .

فشار بازجویی و شکنجه بر زنان ائی قدری فائزه هاشمی، فعال سیاسی زندانی، در یک فایل صوتی ۱۶ فروردین امسال از او منتشر ، گفت زانوهای مهوش ثابت، شاعر ائی ۷۰ ساله، را در زندان‌ شکسته‌اند.

با وجود واکنش گستردهٔ فعالان مدنی داخل و خارج کشور رفتار حکومت با خانم‌ها کمال‌آبادی و ثابت، جمهوری اسلامی نه تنها در رفتار خود تجدید نظر ن بل گزارش‌های ه رادیوفردا نشان می‌دهد فشارهای امنیتی بر شخصیت‌های شناخته‌هٔ ائی همچنان رو افزایش ه .

افزایش محدودیت‌ها در زندگی روزمره

پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، ائیان با موج محرومیت از حقوق اولیه شهروندی رو‌رو ند. مصادرهٔ اموال، اخراج از شغل‌های دولتی و محرومیت از تحصیل در دانشگاه ازجملهٔ محرومیت‌ها ند.

جمهوری اسلامی آئین ائیت را رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی ایران بارها شهروندان ائی را «جاسوس و دشمن» خوانده‌‌اند؛ ادعایی شهروندان ائی ‌ت آن را رد می‌کنند.

روند برخورد جمهوری اسلامی در مورد محرومیت ائیان از حقوق‌شان با تحولات مختلف اجتماعی در نوسان ه اما با آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» محرومیت‌ها ت بیشتری یافته و در برخی موارد اشکال جدیدی هم خود گرفته .

یکی از موارد در خاک‌سپاری اجساد شهروندان ائی در آرامستان ائیان تهران موسوم گلستان جاوید اعمال .

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از اوایل فروردین ماه اجساد بسیاری از شهروندان ائی را ‌صورت مخفیانه و بدون رعایت مراسم مذهبی در گورستان خاوران دفن .

گورستان خاوران محل دفن دسته‌جمعی قربانیان اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ در محوطهٔ قدیمی قبرستان ائیان تهران، گلستان جاوید، قرار . ائیان ایران از قبرستان‌های خود با نام «گلستان جاوید» یاد می‌کنند.

فعالان ائی گزارش دادند دست‌کم جسد ۱۱ شهروند ائی در گورستان خاوران و با عاملیت مستقیم مأمور وزارت اطلاعات مستقر در «گلستان جاوید» دفن ه‌اند.

همچنین اخبار بیشتری از تعطیلی کسب‌وکار ائیان از سوی نهادهای امنیتی در طی یک سال گذشته منتشر ه . در یکی از موارد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در ۲۲ مرداد امسال از توقیف «۴۰ باب داروخانه و انبار» متعلق یک خانوادهٔ ائی خبر داد.

وزارت‌خانه در بیانیهٔ خود اعلام یک خانوادهٔ ائی و همکاران آن‌ها را در زمینه «دارو و لوازم آرایشی و ی» فعالیت می‌ند، باز ه و آن‌ها را «قاچاق و احتکار دارو»، «تقلب در داروهای مسافرتی»، «پول‌شویی» و «فرار مالیاتی» متهم .

روند نشان می‌دهد نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نه تنها تلاش ه‌اند با باز و احکام قضائی شهروندان ائی را تحت فشار قرار دهند بل در عرصه زندگی روزمره نیز هم‌زمان با اعتراضات سراسری فشار بر شهروندان ایرانی را افزایش داده‌اند.

برخورد امنیتی «یدتر» نسبت دیگر معترضان

از سوی دیگر برخی شهروندان ائی باز‌ه و نزدیکان آن‌ها می‌گویند بسیاری از شهروندان ائی حتی در زمینهٔ باز و برخوردهای امنیتی نیز با «تبعیض مضاعف» رو‌رو هستند.

در همین زمینه سارا ثابت‌راسخ، فعال مدنی و زندانی سابق ائی، رادیوفردا می‌گوید نهادهای امنیتی و قضایی با فعالان ائی برخورد «یدتر و سخت‌تری» نسبت دیگر فعالان و معترضان ه‌اند.

خانم ثابت‌راسخ پیش از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» ‌دلیل محکومیت سابق خود با پابند الکترونیک و ‌صورت مشروط آزاد ه و در چنین شرایطی در اعتراضات اصفهان شرکت می‌ و در نهایت با حکم هشت سال حبس رو‌رو .

سارا ثابت‌راسخ، فعال مدنی ائی و زندانی سیاسی سابق، با پابند مخصوص

سارا ثابت‌راسخ، فعال مدنی ائی و زندانی سیاسی سابق، با پابند مخصوص

او رادیو فردا می‌گوید حکم دلیل برای او صادر ه همزمان یک زن، یک فعال مدنی و یک ائی و «در کشور ایران یک اقلیت توان سه» محسوب می‌شود.

او با اشاره ‌ یکی از دوستانش با پرونده‌ای مشا مشمول عفو ، می‌گوید:‌ «حتی در مسیر تلاش من آزار روحی وارد شود و ابتدا من گفتند مشمول عفو ه‌ای اما پس از آن گفتند باید یک‌ سال دیگر پابند ه باشی و چند ماه قبل از پایان مجازات پابند، یک حکم جدید هشت ساله صادر ند.»

خانم ثابت‌راسخ دو شهروند ائی دیگر در دو شهر دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید آن‌ها نیز در گفت‌وگو با او گفته‌اند وضعیت مشای را در مقایسه با شهروندان غیرائی از سر گذرانده‌اند.

او همچنین نکته اشاره می‌کند بارها برای بازجویی ادارهٔ اطلاعات احضار ه و هفته‌ای دو مرت مرکز پابند پاسخگو ه، اما مسئله در مورد دوستان دیگرش وضعیت مشا او ه‌ اما ائی نه‌اند، صادق نه .

فعال ائی در ادامه می‌گوید: «حدود یک‌ سال و نیم وسایل من را پس نمی‌دادند، در صورتی‌ دوستان غیرائی زیر دو ماه وسایل‌شان را پس گرفتند.»

یکی از «تجربیات دردناک» فعال مدنی در روز ۲۸ خرداد امسال، در آستانهٔ چهلمین سالگرد اعدام زنان ائی در شیراز، رقم می‌خورد.

یکی از دوستان سارا ثابت‌راسخ آن زمان برای او پیامی ارسال می‌کند و می‌گوید اگر او «دین اسلام را بپذیرد، دوستی‌شان ادامه پیدا می‌کند، در غیر صورت ارتباط قطع خواهد ».

در فاصله‌ای کوتاه خانم ثابت‌راسخ پیغامی مشا از یک فعال مدنی و سیاسی دیگر دریافت می‌کند. پیغام‌ها دست رادیو فردا ه و می‌توان تأیید هر دو پیغام با مفهوم مشای نوشته ه‌اند.

نکتهٔ قابل توجه هم‌زمان با چهلمین سالگرد اعدام دسته‌جمعی زنان ائی در شیراز،‌ جامعهٔ جهانی ائی کارزاری را با عنوان «دان ما یکی » راه‌اندازی و در آن مشکلات و سرکوب ائیان در ایران پرداخت.

زندانی سابق ائی در مورد رادیوفردا می‌گوید: «احساس می‌کنم دوستانم از سمت وزارت اطلاعات تحت فشار ند و برای ‌ دیگر زندانی یا از خدمات اجتماعی محروم نشوند، چنین پیام‌هایی برای من ارسال ند.»

شواهد، آمار و گزارش‌های ه رادیوفردا نشان می‌دهد فشار سیستماتیک نهادهای امنیتی بر ائیان هم‌زمان با اعتراضات «زن زندگی آزادی»، حداقل در برخوردهای امنیتی، تبعیض و محرومیت از حقوق اولیه شهروندی و فشار مستقیم بر معترضان و فعالان ائی باز‌ه، افزایش یافته .

سرکوب‌ها با گذشت یک‌ سال از آغاز اعتراضات سراسری روند صعودی و بر اساس گفته‌های فعالان ائی داخل کشور همچنان ادامه .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *