صداوسیما از اعدام یک نفر در ارتباط با «انفجار مجتمع وزارت دفاع» خبر داد

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داده‌اند که اسرائیل چارچوب توافق پیشنهادی درباره آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را پذیرفته و اکنون نوبت حماس است.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد دولت جو بایدن شامگاه شنبه ۱۲ اسفند به خبرنگاران گفت که اسرائیلی‌ها چارچوب پیشنهادی آتش‌بس شش هفته‌ای در غزه را «به طور کلی پذیرفته‌اند».

این مقام ارشد آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: «در حال حاضر توپ در زمین حماس است و ما تا جایی که ممکن است به تلاش خود ادامه می دهیم».

همچنین به گزارش سی‌ان‌ان، این مقام آمریکایی افزود با اینکه اسرائیل «کم و بیش این توافق پیشنهادی را پذیرفته» اما حماس با مصادیق «آسیب‌پذیرترین گروگان‌ها» موافقت نکرده است.

بر اساس پیش‌نویس توافقی که کشورهای میانجی به دو طرف پیشنهاد کرده‌اند، در مرحله اول شش هفته آتش‌بس برقرار می‌شود و طی این مدت «آسیب‌پذیرترین گروگان‌ها» از جمله زنان، سالمندان و مجروحان و همچنین شماری از زندانیان فلسطینی آزاد می‌شوند و ارسال کمک‌های امدادی به غزه افزایش می‌یابد.

گروه حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود.

منابع خبری فلسطینی نیز خبر دادند که هیئت حماس به ریاست خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی این گروه، روز یکشنبه برای مذاکرات غیرمستقیم با هیئت اسرائیلی از طریق میانجی‌گران مصری و قطری وارد قاهره شده است.

این منابع افزودند هیئت حماس پاسخ کادر رهبری خود را به پیشنهادِ تنظیم‌شده در جریان مذاکرات اخیرِ پاریس ارائه خواهد کرد.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع وابسته به حماس نوشت «پاسخ رهبری حماس» حاکی از «نوعی نرمش» است اما «عملکرد اسرائیل» پاسخ نهایی را تعیین خواهد کرد.

همچنین روزنامه قطری العربی الجدیده یکشنبه نوشت حماس فهرست گروگان‌هایی را که در صورت تنظیم توافق جدید آزاد خواهد کرد، در این مرحله در اختیار اسرائیل قرار نخواهد داد «تا زمانی که رنج مردم غزه به میزان محسوسی کاهش نیابد و نشانه‌هایی از آغاز آتش‌بس جامع دیده نشود».

نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری پنجشنبه شب خود گفته بود او خواهان دریافت فهرست گروگان‌هایی است که آزاد خواهند شد و بدون آن، پیشرفت مذاکرات دشوار خواهد بود.

وقفه قبلی در جنگ غزه اواخر نوامبر تنها به مدت یک هفته برقرار بود و طی آن اندکی بیش از یکصد گروگان در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی آزاد شدند.

در همین حال رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نمایندگان کشورهای میانجی روز یکشنبه نشست دیگری در قاهره برگزار کنند.

پیش از این رئیس سی‌آی‌ای، نخست وزیر قطر، رئیس سرویس اطلاعات مصر به همراه رئیس موساد نشست‌هایی در قاهره و پاریس برگزار کرده بودند.

به گزارش رویترز، دو منبع امنیتی مصر گفتند هیئت‌های اسرائیل و حماس روز یکشنبه در قاهره خواهند بود، اما یک منبع دیگر گفت اسرائیل تا زمانی که فهرست کامل گروگان‌های زنده را دریافت نکند هیأتی به قاهره اعزام نخواهد کرد.

در روزهای اخیر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، چند بار درباره نزدیک بودن توافق تا پیش از ماه رمضان اظهار امیدواری کرده است.

ماه رمضان از حدود بیستم اسفند آغاز می‌شود.

حمله به «ده‌ها هدف» در اطراف خان‌یونس

همزمان، منابع حماس در غزه گفتند ارتش اسرائیل پس از «محاصره» شهرک حمد، در اطراف خان یونس، از بامداد یکشنبه حمله به «ده‌ها هدف» در این شهرک را آغاز کرده است.

شهرک حمد با هزینه امیر پیشین قطر ساخته شده و از نقاط تازه احداث شده در باریکه غزه بود.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل

اعضای شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به حادثه روز پنجشنبه که به جان باختن بیش از یکصد نفر در غزه منجر شد، در بیانیه‌ای بر دسترسی غیرنظامیان به کمک‌های امدادی تاکید کردند.

به نوشته این بیانیه که شامگاه شنبه منتشر شد، «اعضای شورا نگرانی عمیق خود را نسبت به گزارش‌هایی ابراز می‌کنند که نشان می‌دهد در حادثه‌ای که در آن نیروهای اسرائیلی در تجمع بزرگی در اطراف کاروان کمک‌های بشردوستانه حضور داشتند بیش از یکصد نفر جان خود را از دست دادند».

این بیانیه با اشاره به اینکه «اعضای شورا توجه دارند که تحقیقات اسرائیل در حال انجام است»، از همه طرف‌ها خواسته است که از محروم کردن غیرنظامیان نوار غزه از کمک‌های بشردوستانه خودداری کنند.

روز پنجشنبه در پی هجوم جمعیت به کاروان کمک‌های امدادی در جنوب غربی شهر غزه شماری جان باختند.

گروه افراطی حماس مدعی شده است که شلیک نیروهای اسرائیلی به جمعیت دست‌کم ۱۱۵ کشته برجای گذاشت؛ اسرائیل با رد این ادعا گفته است دلیل مرگ اکثر جانباختگان ماندن زیر دست و پا یا کامیون‌ها بوده است.

اسرائیل گفته است در مورد این حادثه مرگبار تحقیق می‌کند.

بیانیه جدید شورای امنیت سازمان ملل کمتر از دو روز پس از آن منتشر شد که ایالات متحده با پیش‌نویس بیانیه قبلی در این باره که اسرائیل را مقصر دانسته بود مخالفت کرد.

تشدید اختلافات داخلی اسرائیل پس از دعوت کاخ سفید از بنی گانتس

در حالی که جنگ ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس این هفته ماه پنجم خود را پشت سر می‌گذارد، اختلافات در صحنه سیاست اسرائیل تشدید شده و اتحادی که در نخستین ماه‌های جنگ میان جناح‌های سیاسی این کشور ایجاد شده بود، دستخوش شکاف شده است.

رادیوی ارتش اسرائیل یکشنبه گزارش داد بنیامین نتانیاهو با ناخشنودی از دعوت کاخ سفید از بنی گانتس، عضو ارشد کابینه جنگ، به سفارت اسرائیل در واشینگتن دستور داده از هر نوع همکاری با آقای گانتس در سفر این هفته او به آمریکا خودداری کنند.

بنی گانتس برای دیدار با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به واشینگتن دعوت شده است.

نظرسنجی‌های اخیر اسرائیل حاکی است در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، حزب آقای گانتس بر حزب حاکم لیکود برتری خواهد یافت و بخت او برای کنار زدن آقای نتانیاهو از نخست‌وزیری بیشتر است.

کاخ سفید در شرایطی بنی گانتس را به دیدار رسمی دعوت کرده که اختلافات دولت جو بایدن با بنیامین نتانیاهو بر سر آینده غزه پس از جنگ، تشدید شده است.

در این میان، آویگدور لیبرمن، رهبر یکی از احزاب جناح اپوزیسیون اسرائیل، یکشنبه گفت پس از پنج ماه حمایت از عملکرد دولت در جنگ، حزب او، «اسرائیل خانه ما»، این هفته پیشنهاد رأی عدم اعتماد به دولت را ارائه خواهد کرد زیرا برگزاری انتخابات زودهنگام «یک ضرورت» است.

آقای نتانیاهو در نشست خبری اخیر خود گفته بود «انتخابات زودهنگام به مفهوم پیروزی حماس در جنگ خواهد بود».

هزاران اسرائیلی شنبه شب در تل‌آویو و شمار دیگری از شهرهای این کشور علیه دولت بنیامین نتانیاهو تظاهرات کرده و برکناری او را خواستار شدند. تظاهرات مخالفت با دولت پس از حدود ۵ ماه وقفه از سرگرفته شده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *