صدور حکم اعدام برای رضا رسایی از بازداشت شدگان قیام ۱۴۰۱

صدور حکم اعدام برای رضا رسایی از بازداشت شدگان قیام ۱۴۰۱

رضا رسایی، شهروند اهل شهرستان صحنه که در تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شده بود توسط شعبه دوم «دادگاه» کیفری یک استان کرمانشاه به اعدام محکوم شد. در رای صادره از سوی «دادگاه» رضا رسایی به «قتل نادر بیرامی»، رئیس اداره اطلاعات شهرستان صحنه در استان کرمانشاه متهم شده است.

به گزارش فعالان حقوق بشر، رضا رسایی، شهروند اهل شهرستان صحنه توسط شعبه دوم «دادگاه» کیفری یک استان کرمانشاه به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای سرکوبگر امنیتی پس از «کشته شدن نادر بیرامی»، رئیس سازمان اطلاعات سپاه صحنه، اقدام به دستگیری‌های گسترده کردند که رضا رسایی نیز جز یکی از این بازداشت شدگان بود. در جریان این پرونده، ده نفر بازداشت می‌شوند، اما نهادهای امنیتی کشته شدن نادر بیرامی را به رضا رسایی نسبت ‌می‌دهند در حالی که هیچ مدرک مستندی علیه او وجود ندارد.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است که رضا رسایی در زندان تحت شکنجه‌های شدید قرار داشت تا به «قتل مامور حکومتی» اعتراف کند. آقای رسایی همچنین نزدیک به ۵ماه ابتدایی بازداشت از داشتن ابتدایی‌ترین حقوق خود از جمله داشتن حق وکیل محروم بوده است.

رضـا رسایی، ۳۴ساله از اقلیت مذهبی یارسان‌‌های ایران است. این اقلیت در طی ۴ دهه گذشته همواره تحت سرکوب و دستگیری نیروهای سرکوبگر امنیتی قرار داشته‌اند.

در خصوص نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه شهرستان صحنه گفتنی است که وی شخصا در سرکوب جوانان و مردم معترض شرکت داشته است. وی روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ شخصا در سرکوب مردم معترض که در مراسم بزرگداشت سید خلیل عالی‌نژاد حضور داشتند شرکت فعال داشت. سید خلیل عالی‌نژاد از نوازنده و خواننده کرد بود. وی سال ۱۴۰۰ به طرز مشکوکی به قتل رسیده بود. مراسم بزرگداشت این هنرمند یارسان، به یک اعتراض ضد حکومتی تبدیل شده بود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *