ضرب و شتم معلولان در یک مرکز توانبخشی بوشهر؛ سازمان بهزیستی «نیلوفران آبی» را تعطیل کرد

در پی انتشار ویدیویی از ضرب و شتم معلولان ذهنی در مرکز توانبخشی «نیلوفران آبی» در بوشهر، سازمان بهزیستی ایران از تعطیلی این مرکز خبر داد.

این سازمان روز شنبه ۱۴ مرداد، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با لغو مجوز مرکز «نیلوفران آبی»، معلولان این مرکز بهزیستی را به مراکز دیگر منتقل خواهد کرد.

«نیلوفران آبی» مسئولیت نگهداری از ۱۰۵ معلول را برعهده داشته است.

ساعاتی پیش از این اطلاعیه، کمپین معلولان در صفحه اینستاگرام خود ویدیویی حاوی کتک‌زدن معلولان و خشونت علیه آنها از طرف کارکنان مرکز توانبخشی «نیلوفران آبی» منتشر کرده و با تاکید بر پیشینه تخلفات این مرکز خواستار برکناری مدیر آن شده بود.

در این ویدیوی کوتاه که به وسیله دوربین مداربسته ضبط شده و شامل چندین فیلم‌ مجزا متعلق به مرداد و شهریور ماه سال گذشته است، کارکنان زن و مرد این مرکز، به ضرب و شتم معلولان ذهنی از جمله نشستن روی آنها، بستن دست و پایشان به تخت و فشردن گلوی آنها می‌پردازند.

کمپین معلولان، یکی از زنان ناظر خشونت در یکی از ویدیوهای انتشاریافته را مدیر این مرکز توانبخشی معرفی کرده و «نیلوفران آبی» بوشهر را دارای سوءسابقه و تخلفات آن را «مسبوق به سابقه» ذکر کرده است.

فاطمه مهرسای در چند سال گذشته، ریاست هیئت مدیره مرکز توانبخشی «نیلوفران آبی یک و دو» در بوشهر را برعهده داشته است.

کمپین معلولان همچنین با اشاره به مرگ و جراحت شماری از معلولان این مرکز، از «غذاهای دون شان انسانی» و پوشینه کردن کودکان کم‌توان به وسیله «پارچه کهنه و مشمع پلاستیکی» انتقاد کرده بود.

به نوشته این کمپین، فیلم‌های دوربین‌های مداربسته این مرکز توانبخشی در چند روز اخیر حذف شده‌اند. این کمپین درباره انتشار دیرهنگام ویدیوهای ضرب و شتم معلولان توضیحی نداده است.

از سوی دیگر، رئیس کل دادگستری بوشهر؛ مهدی مهرانگیز، خاطیان این پرونده را به یک تن کاهش داده و اعلام کرده که دستور بازداشت او صادر شده و برای این مرکز نگهداری معلولان هم پرونده کیفری تشکیل شده است.

این در شرایطی است که بر اساس ویدیوهای منتشرشده، ضرب و شتم معلولان از سوی کارکنان متعدد «نیلوفران آبی» انجام گرفته است.

کمپین معلولان در عین حال، در پاسخ به رئیس کل دادگستری بوشهر که گفته بود کارگر لباس قرمز از پارسال مرداد به خاطر همین رفتار اخراج شد، نوشت: «آقای رئیس دادگستری. فیلم‌های هفته پیش مرکز رو ببینید و به ملت نشون بدید تا همه ببینن ضارب تا هشت روز پیش مشغول به کار بوده و بعد به دلیل دیگه‌ای از هشت روز پیش اخراج شده!»

بدرفتاری با معلولان در برخی از مراکز توانبخشی ایران وجود داشته است و کمپین معلولان، به تازگی فیلمی از بدرفتاری با معلولان در مرکز توانبخشی «احسان» در اهواز منتشر کرده بود.

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان، پیشتر با انتقاد از عدم نظارت دقیق سازمان بهزیستی بر مراکز نگهداری معلولان، عملکرد این سازمان در مواجهه با مراکز توانبخشی خاطی را بازدارنده ندانسته بود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *