طالبان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را به هیات فنی ایران نداد

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه ۱۶ مرداد ضمن سرزنش کردن مذاکرات در عربستان سعودی با هدف یافتن یک راه حل صلح آمیز برای جنگ در اوکراین گفت: «این گفتگوها هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد چون مسکو برخلاف کی‌یف به این گفتگوها دعوت نشده بود.»

در کنفرانس دو روزه جده که از روز یکشنبه و با هدف دستیابی به چارچوب توافقی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین آغاز شد، مقامات ارشد بیش از ۴۰ کشور جهان شرکت دارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت این گفتگوها بدون حضور مسکو و بدون در نظر گرفتن شروط و ملاحظات این کشور بیهوده است.

این بیانیه خاطر نشان کرد که روسیه براساس شروط پیشنهادی خود حاضر به مذاکره است و هر پیشنهاد و یا راه حل جدی را بررسی خواهد کرد.

اما میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین، شروطی را که مسکو قبلا اعلام کرده است رد کرد و افزود که تن دادن به این شروط به معنای تثبیت بیشتر مواضع ارتش روسیه در مناطق اشغالی اوکراین خواهد بود.

او در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت که تمامی واحدهای ارتش روسیه باید از خاک اوکراین خارج شوند و کی‌یف در این مورد به هیچ وجه مصالحه نخواهد کرد.

همزمان، در یک رویداد دیگر سازمان امنیت اوکراین روز دوشنبه خبر داد که یک خبرچین روسیه را بازداشت کرده است که در مورد سفر ماه گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، به استان میکولائیف واقع در جنوب این کشور اطلاعات جمع‌آوری کرده بود.

سازمان امنیت اوکراین ادعا کرد که این زن «اطلاعات مورد نیاز برای حمله هوایی در جریان سفر آقای زلنسکی» را جمع‌آوری کرده است.

این سازمان در بیانیه خود بدون ارائه شواهد بیشتر ادعا کرد که این زن تلاش کرده است مسیر تردد، زمان و مکان دیدارهای رئیس‌جمهور اوکراین در استان میکولائیف را مشخص کند و هنگام انتقال این اطلاعات به روسیه دستگیر شده است.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و عدم خروج ولودیمیر زلنسکی از کی‌یف، حتی در شرایطی که ارتش روسیه به حومه پایتخت اوکراین نزدیک شده بود، او یکی از اهداف اصلی روسیه بوده است.

آقای زلنسکی در حدود یک سال‌ونیم که از تهاجم نظامی روسیه می‌گذرد یکی از برگ‌های برنده اوکراین در برابر تهاجم نظامی بوده است. او به خصوص با پیام‌های ویدئویی روزانه خود در تقویت روحیه مردم اوکراین نقش مهمی ایفا کرده است و به‌دلیل تلاش خستگی‌ناپذیر برای جلب حمایت متحدان اوکراین در سطح بین‌المللی به چهره شناخته شده‌ای بدل شده است.

از سوی دیگر، فرماندار استان خرسون که بخشی از آن در اشغال روسیه است، روز دوشنبه اعلام کرد که بر اثر گلوله‌باران شهر خرسون، مرکز این استان، یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

او گفت که ساکنان شهر خرسون شب بسیار سختی را سپری کردند «چون ارتش روسیه تمامی محلات مرکزی این شهر را زیر آتش گرفت.»

به گفته فرماندار استان خارکیف، واقع در شمال شرقی اوکراین، بر اثر گلوله باران یکی از روستاهای شمال شرقی این استان توسط ارتش روسیه یک زن ۵۷ ساله کشته و چهار نفر نیز مجروح شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *