طرد شورشیان اخلاقی | انزجار از آنهاییکه کار درست را انجام می‌دهند | دکتر آذرخش مکری



————- توضیحات ————
زمانیکه ما متوجه یک اشتباه بزرگ در استدلال عقلانی می شویم یا خطای آشکار اخلاقی را بر ملا می کنیم فرض بر این است که مورد استقبال قرار می گیریم و به شخصیتی جذاب تبدیل می شویم. اما آنهاییکه خلاف جریان آب شنا کرده اند و بر استقلال رای و دیدگاه خود پافشاری می کنند گاهی تجاربی کاملاً متفاوت از آنچه گفته شد را شاهدند.
ظاهراً در بسیاری موارد متوجه اشتباه جمع شدن یا خطاهای اخلاقی ایشان را گوشزد کردن خوشایند تمام نمی شود. در کتابی که اخیراً از تاد کشدن تحت عنوان “هنر سرسختی و تسلیم نشدن” معرفی کردم به این مسئله اشاره شده و پژوهش های جالبی ارائه گردیده است.
در ادامه بررسی این کتاب به این می پردازیم که جمع های انسانی اصرار زیادی به همنوایی و وفاداری به گروه دارند. حتی کودکان پنج ساله از آشکار ساختن خطاهای هم گروهی ها اجتناب می کنند ولی ایرادات اخلاقی افراد بیرون گروه راحت تر شناسایی و برملا می شوند. آنچه حاکم است نوعی ترجیح یا توجیه درون گروهی است.
بنابرین هنگامیکه نوآوری عقلانی یا اصلاح اخلاقی توسط پیشروان مطرح می گردد بخش زیادی از مقاومت نه برخاسته از بی خردی و بی اخلاقی بلکه برگرفته از این وفاداری به همنوایی است. تمایز ایندو بسیار حیاتی است و بخشی از هنر سرسختی است.
فرایند این رحجان هم گروهی ها چگونه است؟ چه راه هایی برای کاهش آن وجود دارد؟ چگونه می توان مخلوط شدن اندیشه ها و باورهای اخلاقی را بهینه کرد؟ اینها مباحثی هستند که در این برنامه به آنها پرداخته ام.
————- منابع تکمیلی ————
از شیب تپه‌ها تا قامت دشمن: https://youtu.be/s8hda2bPBhs

————- پلتفرم‌های دیگر جهت دسترسی به مطالب ———–
Telegram: https://t.me/DrAzarakhshMokri
Instagram: https://www.instagram.com/azarakhshmokri/

دکتر آذرخش مکری
روانپزشک
روانپزشکی
#دکتر_آذرخش_مکری

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *