عامل قرآن‌سوزی مانند سلمان رشدی امنیت نخواهد داشت

دو مقام ارشد در سپاه پاسداران و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کردند که حکومت ایران وظیفه خود می‌داند که عاملان سوزاندن قرآن را «در هر جای دنیا که باشند» مجازات کند.

علی محمدی‌سیرت، نماینده ولی ‌فقیه در نیروی قدس سپاه، در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه، منتشر شد گفت: «عاملان قرآن‌سوزی مانند سلمان رشدی فاقد امنیت و آسایش خواهند بود.»

یک روز پیشتر، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، نیز گفته بود که «تنبیه هتاکان قرآن، تکلیف ما است».

این اظهارات ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به رویدادهای اخیر آتش‌ زدن قرآن در سوئد و دانمارک است.

یک مهاجر مسیحی عراقی ساکن سوئد دو بار در روزهای گذشته قرآن را آتش زده و در دانمارک افرادی که خود را عضو جنبش راست افراطی «وطن‌پرستان دانمارکی» می‌نامند، در مقابل سفارت عراق در کپنهاگ قرآن را سوزاندند.

بسیاری از دولت‌ها در کشورهای اسلامی در روزهای گذشته با انتقاد از این دو کشور شمال اروپا خواهان جلوگیری از تکرار این رویداد شده‌ و برقراری پاره‌ای تحریم‌های اقتصادی را علیه سوئد و دانمارک به بررسی گذاشته‌اند.

شماری از دولت‌های اسلامی نیز سفیر و اعضای هیئت دیپلماتیک خود را از این دو کشور برگردانده‌اند.

با این حال، جمهوری اسلامی ایران با اظهارات رهبر و مقامات ارشد سپاه پاسداران خود را در صف مقدم برای «مجازات» عوامل سوزاندن قرآن قرار داده و آشکارا می‌گوید که از تکرار ماجرایی شبیه صدور فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، باکی ندارد.

علی خامنه‌ای در یک پیام کتبی که در آغاز هفته جاری منتشر شد خواهان «اشد مجازات» برای «هتاکان به قرآن» شده بود.

به گزارش رسانه‌های ایران، به دنبال پیام رهبر جمهوری اسلامی، جانشین فرمانده کل سپاه روز چهارشنبه، چهارم مرداد، گفت: «وقتی به مقدس‌ترین کتاب کل عالم توسط احمق‌های عالم… توهین می‌شود، ما هم وظیفه‌ای داریم.»

علی فدوی ادعا کرد که آمریکا و «صهیونیست‌ها» در همه کارهای کشوری مانند سوئد، که به توصیف او «عددی نیست»، نقش دارند.

این در حالی است که اسرائیل پیشتر سوزاندن قرآن در سوئد را محکوم کرده است.

اما به گفته علی فدوی، جمهوری اسلامی «تکالیفی دارد و باید هم فرد و هم دولت اقدام‌کننده» در رویداد سوزاندن قرآن را «تنبیه کند».

او افزود: «این تنبیه انجام خواهد شد و ضرر و زیان معطوف خود آن‌ها خواهد شد.»

علی محمدی‌سیرت نیز اظهار داشت حکم کسی که به قرآن توهین کرده، اعدام است.

نماینده ولیفقیه همچنین گفت که اگر این افراد را تحویل ندهند، آن‌ها هم «مانند سلمان رشدی فاقد امنیت و آسایش خواهند بود».

مقامات جمهوری اسلامی هنوز اشاره نکرده‌اند که بر اساس کدام حکم و رأی دادگاه بین‌المللی خواهان «تحویل» عاملان قرآن‌سوزی از سوئد و دانمارک به ایران هستند.

طبق قوانین بین‌المللی ارتکاب جرم در یک کشور، به دستگاه قضایی آن امکان می‌دهد استرداد «مجرم» را از کشوری دیگر درخواست کند. با این حال، در صورتی که «مجرم» در کشور درخواست‌کننده با خطر مرگ روبه‌رو باشد، از تحویل او خودداری می‌شود.

دولت‌های سوئد و دانمارک بارها تأکید کرده‌اند که خود با سوزاندن یا توهین به قرآن مخالف بوده و آن را «تحریک‌کننده» دانسته و بررسی قضایی در باره آن را آغاز کرده‌اند، اما هر دو کشور گفته‌اند بر اساس قوانین، حق ندارند که «آزادی بیان» مردم ساکن را سلب کنند.

اعلام نیت رهبران و فرماندهان ارشد سپاه برای «مجازات» عوامل سوزاندن قرآن در اروپا در شرایطی است که مناسبات جمهوری اسلامی ایران با غرب، به‌ویژه کشورهای اروپایی بر سر حمایت نظامی تهران از روسیه در جنگ مسکو علیه اوکراین، متشنج است و تهران هدف تحریم‌های متعدد بوده است.

۳۵ سال پیش در پی صدور فتوای روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی علیه سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی کتاب «آیات شیطانی»، بحرانی جدی در روابط تهران و اروپا ایجاد شد که اثرات آن هنوز ادامه دارد.

یک آمریکایی لبنانی‌تبار سال گذشته سلمان رشدی را هنگام آغاز سخنرانی در یک رویداد فرهنگی در نیویورک با ضربات چاقو زخمی کرد، حمله‌ای که در نهایت به از دست دادن یک چشم و کم‌شدن توان جسمی این نویسنده نامدار منجر شد.

در مقابل نهادهای متعدد در جمهوری اسلامی با ابراز خشنودی از حمله به سلمان رشدی مدعی شدند که «جایزه» برای او را افزایش داده‌اند.

منابع: تسنیم، همشهری، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *