عراق برای پرداخت بدهی خود به ایران با آمریکا رایزنی می‌کند

نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه گفت که بغداد برای تسویه بدهی‌ معوق ۱۰ میلیارد دلاری خود به ایران که بابت وارادات گاز از این کشور است با ایالات متحده رایزنی می‌کند.

عراق برای تولید برق مورد نیاز خود به واردات گاز از ایران متکی است، اما تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران باعث شده که بغداد در پرداخت بدهی خود به تهران با مشکل مواجه شود.

واشینگتن اجازه نمی‌دهد که عراق وجه نقد حاصل از وارادات گاز را به طور مستقیم به ایران بدهد، بلکه باید این پول را در یک بانک بگذارد. تهران نیز صرفا می‌تواند وجه یادشده را برای واردات غذا و دارو به‌کار ببرد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، ماه گذشته اعلام کرد که بغداد در ازای گاز ایران، نفت خود را به آن می‌دهد، مکانیسمی که آن را برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده می‌توان در نظر گرفت.

آقای سودانی روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در نشستی خبری گفت: «همکاری‌های ما با طرف آمریکایی در رابطه با بدهی معوق [به ایران] که به ۹.۲ میلیارد یورو [۱۰ میلیارد دلار] کاهش یافته است، ادامه دارد.»

این اظهارات در عین حال گویای آن است که بغداد طی ماه‌های اخیر ۱.۹ میلیارد دلار از بدهی خود به ایران را پرداخته است.

وی افزود که هیئتی از بانک مرکزی و بانک تجارت عراق روز سه‌شنبه عازم عمان شد تا همان‌طور که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موافقت کرده است، بتواند بر سر یافتن فرمولی برای انتقال این وجه به سلطان‌نشین عمان به توافق برسد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود که برخی وجوه می‌تواند به عمان منتقل شود، کشوری که بارها بر سر مسائل مختلف میان ایران و غرب میانجی‌گری کرده است.

آقای میلر اظهار داشت: «به اعتقاد ما اهمیت بسیاری دارد که این پول به خارج از عراق برود چرا که ایران از این پول به عنوان اهرمی علیه کشور همسایه خود استفاده می‌کند.»

وی در عین حال اضافه کرده که انتقال هر وجهی حتی به عمان نیز باید به تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا برسد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *