علت ازدواج و طلاق فوزیه با شاه ایران/ازدواجی که تاریخ را تغییر داد/عاشقانه های فوزیه و شاه ایران



فوزیه فرزند ملک فواد پادشاه اسبق مصر بود که در یک ازدواج سیاسی و برای تحکیم روابط ایران و مصر، با مقدمه چینی انگلیسی ها وارد دربار ایران شد. «شهناز»، نخستین فرزند شاه سابق ایران حاصل این ازدواج است . فوزیه اولین همسر از 3 همسرمحمدرضا پهلوی بود که در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی در سال 1317 به عقد او درآمد و 9 سال بعد در دوران سلطنت محمدرضا، در شرایطی که مدت 3 سال ایران را ترک کرده بود وبا انتشار نامه ای، از او طلاق گرفت. طلاقی که یکی از نکات مبهم در زندگی او با محمدرضا پهلوی است و روایت های مختلفی درباره آن شده است. از پسردار نشدن فوزیه برای ولیعهدی محمدرضا تا حسادت های خواهرشوهرش «اشرف پهلوی». اما دلیل واقعی طلاق او چه بود؟

فوزیه در شرایطی وارد دربار ایران شد که مشکلات زیادی روبه روی خود می دید. از تبار دوگانه «مصری – آلبانیایی» اش تا اختلاف های جدی با خانواده همسرش. فوزیه مصری بود و طبیعی بود که نتواند به زبان فارسی صحبت کند. تنها راه ارتباط کلامی او با محمدرضا هم زبان فرانسوی بود. روابط او نیز منحصر به میهمانی‌های پر تکلّف درباری بود. تنها میهمانانی که مرتباً به دعوت فوزیه به کاخ می‌آمدند، سفیر مصر و همسرش بودند.

از طرف دیگر طبق متمم 37 قانون اساسی وقت ایران، او نمی توانست ملکه ایران و مادر ولیعهد باشد. چون تابعیت ایرانی نداشت. تنها راه ممکن، دورزدن قانون بود که با اضافه کردن صفت «ایرانی» به نامش توسط پدر همسرش یعنی رضاخان و تصویب تابعیت ایرانی او در مجلس، این مشکل برطرف شد و فوزیه «ملکه ایران» لقب گرفت.
========================
علت ازدواج و طلاق فوزیه با شاه ایران/ازدواجی که تاریخ را تغییر داد/عاشقانه های فوزیه و شاه ایران
===========================
سلام ما در کانال تاریخ ایران قدیم سعی داریم تا برای شما تاریخ ایران اسرار تاریخی شرح تاریخ اسرار تاریخ ایران و چکیده ای از تاریخ رو به تصویر بکشیم
ما هر روزه در کانال تاریخ ایران قدیم برای شما ویدیو آپلود میکنیم اگه به این سبک از ویدیو علاقمندید حتما کانال ما رو سابسکرایب کنید و به دوستان خودتون معرفی کنید
==========================
اشرف رجوی همسر اول مسعود رجوی

چرا رضا شاه تبعید شد
https://www.youtube.com/watch?v=M4tNMc59rFc&t=20s
تنها ماکن باقی مانده از زرتشت در ایران

سرنوشت همسر و دختران امیر کبیر بعد از مرگش
https://www.youtube.com/watch?v=-I_ebOGBH08&t=16s
========================
#pahlavi
#پهلوی
#محمدرضاشاه
تاریخ ایران قدیم
تاریخ ایران
ایران قدیم
چکیده ای از تاریخ
اسرار تاریخی
شرح تاریخ
اسرار تاریخ
تاریخ کهن
تاریخ ایران باستان
پهلوی
فوزیه و شاه ایران

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *