غرق شدن دو قایق حامل پناهجویان در ایتالیا؛ دو نفر کشته و ۳۰ تن ناپدید شدند

در پی غرق شدن دو قایق حامل پناهجویان در آب های نزدیک جزیره لامپدوسا در ایتالیا دو نفر جان باختند و ۳۰ نفر هنوز ناپدید هستند.

گارد ساحلی ایتالیا روز یک شنبه ۱۵ مرداد با اعلام این خبر، گفته است موفق شده جان ۵۷ نفر را در این حادثه نجات دهد.

هم‌زمان سرویس امداد کوهستان ایتالیا اعلام کرد در یک عملیات جداگانه، ۳۴ پناهجو که از اواخر جمعه به دنبال غرق شدن یک قایق دیگر گرفتار شده بودند، با بالگرد از صخره‌ای در لامپدوسا به محلی امن منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، دو کودک و یک زن باردار در میان نجات‌یافتگان بودند.

ایتالیا با افزایش چشمگیر ورود پناهجو مواجه است و بنابر داده‌های وزارت کشور ایتالیا، از ابتدای سال جاری میلادی تا هفته گذشته، ۹۲ هزار پناهجو وارد این کشور شده‌اند.

در دور مشابه پارسال این رقم ۴۳ هزار نفر بود که نشان می‌دهد ورود پناهجویان به این کشور در هفت ماه ابتدایی امسال بیش از دو برابر شده است.

گارد ساحلی ایتالیا می‌گوید روز شنبه طی عملیات نجات پیچیده در جنوب لامپدوسا، مسافران دو قایق غرق شده را که احتمالاً از شهر صَفاقُس تونس عازم ایتالیا بودند، نجات داده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید در جریان غرق شدن دو قایق، یک زن و یک کودک جان باختند.

یک رسانه محلی ایتالیا پیشتر گزارش داده بود که یک مادر و فرزند یک ساله اهل ساحل عاج قربانی این حادثه بوده‌اند.

خبرگزاری «آنسا» ایتالیا در ادامه از قول بازماندگان گزارش داده که یکی از قایق‌ها حامل ۴۸ و دیگری ۴۲ پناهجو بود و در ۴۶ کیلومتری جنوب غرب جزیره لامپدوسا غرق شده‌اند.

رئیس پلیس این استان گفته است هرکس که اجازه حرکت قایق‌ها با شرایط آب و هوایی کنونی را صادر کرده، یک «جنایتکار دیوانه» است.

بیش از دو هزار پناهجو تنها در چند روز گذشته و پس از نجات یافتن از امواج دریا ، وارد این جزیره ایتالیا شده‌اند.

سازمان غیردولتی «آغوش باز» اسپانیا روز یک‌شنبه اعلام کرد بالاخره پس از دو روز انتظار در دریای ناآرام، اجازه یافته است ۱۹۵ مهاجر نجات یافته را در بندر بریندیزی در جنوب ایتالیا پیاده کند.

دولت راست‌گرای ایتالیا به جای این‌که به کشتی‌های نهادهای خیریه و غیردولتی اجازه دهد مهاجران را در جزایر لامپدوسا یا سیسیل پیاده کنند، اجازه پهلوگیری آن‌ها را در بنادر دوردست صادر می‌کند.

سازمان‌های غیردولتی می‌گویند که این امر هزینه‌های ناوبری آن‌ها را افزایش داده، مصائب بازماندگان را طولانی‌ کرده و مدت زمانی که کشتی‌های خیریه می‌توانند در مناطقی از دریای مدیترانه گشت‌زنی کنند، کاهش می‌دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/د.خ/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *