غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران هیچ توجیه صلح‌آمیز معتبری ندارد

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور از واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کاهش سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران خودداری کرد، و صرفا گفت٬ غنی سازی در چنین سطحی هیچ توجیه غیرنظامی قابل قبولی ندارد.

گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز دوشنبه در رسانه‌های منتشر شد، حاکی از کاهش سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران است، و به گفته یک منبع دیپلماتیک، میزان ماهانه ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی به یک سوم کاهش یافته است.

ودانت پاتل در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت که گزارش‌ رسانه‌ها در مورد میزان سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران را دیده است، اما از آنجا که این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز رسما منتشر نشده است، درباره آن اظهار نظر نمی‌کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد: «ما به صراحت گفته‌ایم که تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی توسط ایران هیچ توجیه صلح‌آمیز معتبری ندارد.»

ودانت پاتل تصریح کرد: «هیچ کشوری در جهان امروز از غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی برای مقاصد (ادعایی صلح آمیز) خود استفاده نمی‌کند.»

در گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران کمتر از ماه مه است، اما همچنان بیش از ۱۸ برابر حد تعیین‌شده در توافق سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی است.

آژانس در گزارش جدید خود یادآور شده که کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۱۹ اوت، ۳۷۹۵.۵ کیلوگرم برآورد شده که ۹۴۹ کیلوگرم نسبت به ماه مه کاهش داشته است.

حد مجاز ذخیره اورانیوم در برجام، ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده است.

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود کاهش سطح ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران، نتیجه توافق اخیر غیرمستقیم میان واشینگتن و تهران است.

طبق این گزارش، دولت‌های غربی با هدف کاهش تنش در برابر ایران، توافق‌های خُرد را اجرا می‌کنند و از تلاش برای احیای برجام، که می‌توانست یک توافق بزرگ باشد، دست کشیده‌اند.

بازداشت شهروند سوئدی در ایران

ودانت پاتل در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در خصوص بازداشت یوهان فلودروس، شهروند سوئد٬ گفت٬ ایران سابقه طولانی در بازداشت ناعادلانه افراد و اتباع کشورهای مختلف دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین روز بازداشت چندصد روزه کارمند دیپلماتیک سوئدی اتحادیه را در ایران تأیید کرد.

پیشتر، روزنامه نیویورک تایمز خبر داده بود که یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است و به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که از جزئیات پرونده یوهان فلودروس اطلاعی ندارد، گفت: «هیچ دلیلی در دست نیست که فرض کنیم این پرونده بر شرایط پنج آمریکایی زندانی در ایران تأثیری دارد.»

او با این حال تاکید کرد که ایالات متحده از طریق سفارت سوئیس٬ حافظ منافع آمریکا در ایران٬ در جریان وضعیت سلامتی پنج آمریکایی در حبس خانگی در ایران قرار می‌گیرد.

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند. همچنین تاکنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *