فرصت سوخته استقلال برای درآمدزایی/ چه کسی پاسخگوی اینهمه نابه‌سامانی است؟

خبرگزاری میزان – باشگاه استقلال در طول ۹ ماه اخیر سخت‌ترین و بحرانی‌ترین دوره زمانی خودش را سپری کرده، چهار مدیرعامل و سرپرست و دو سرمربی به خود دیده، به صورت مداوم دچار مشکلات مالی بوده و در فصل نقل و انتقالات ناتوان ظاهر شده است.

اصلی‌ترین عامل بروز تمام این مشکلات به تغییرات مستمر مدیریتی در این باشگاه بازمی‌گردد که موجب شده نسبت به رقبای اصلی خودش عقب بیفتد.

به صورت مشخص می‌توان گفت تفاوت اصلی استقلال در قیاس با سپاهان و پرسپولیس در این بوده که مهرماه سال ۱۴۰۱ آجورلو، ساکت و درویش مدیریت این سه باشگاه را بر عهده داشته‌اند با این تفاوت که پس از ۹ ماه هنوز درویش و ساکت در سمت خودشان باقی مانده‌اند، اما در استقلال به ترتیب فتح‌الله‌زاده، حجت کریمی و حالا علی خطیر روی کرسی مدیریت نشسته‌اند.

اصلی‌ترین مشکل حاصل از این بی‌ثباتی فقدان اسپانسر و حامی مالی برای باشگاه استقلال و عدم درآمدزایی در طول این ۹ ماه است، اما دلیل اینهمه بی‌ثباتی مدیریتی چیست و مشخصاً چه کسی مسئول اینهمه نابه‌سامانی در یکی از بزرگترین و پرهوادارترین باشگاه‌های فوتبال ایران است و چرا اساساً حمید سجادی و حسین قربان‌زاده به عنوان متدصیان اموز این باشگاه در این خصوص توضیحات قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند.

وزارت ورزش با گذشت ۹ ماه هنوز دلیل برکناری آجورلو را اعلام نکرده که این دلیل هرچه باشد عدم درآمدزایی مدیران بعدی را توجیه نمی‌کند. اگر آجورلو به دلیل امضای قرارداد‌های سنگین برکنار شد طبیعتاً مدیران بعدی موظف به درآمدزایی مناسب برای تامین هزینه‌های قرارداد‌ها بودند نه اینکه نه تنها هیچ گامی برای درآمدزایی برای باشگاه برندارند بلکه حتی بحران هم چندین برابر شود.

اگر طبق لیست قرارداد‌های اعلام شده در باشگاه پرسپولیس مجموع تعهدات این باشگاه در فصل قبل ۳۸۷ میلیارد تومان باشد مجموع قرارداد‌های بازیکنان استقلال هم که قهرمان فصل قبلی رقابت‌های لیگ بوده‌اند ۴۲۰ میلیارد تومان است. دلیل بحران فعلی استقلال این فاصله ۳۳ میلیاردی نیست بلکه عدم درآمدزایی موجب شده این باشگاه توان پرداخت مطالبات بازیکنان خودش را نداشته باشد؛ به طوری که پرسپولیس موفق شده با بازیکنانش تسویه حساب کند، اما باشگاه استقلال بر اساس ادعای بازیکنان تنها موفق به پرداخت حدود ۴۰ درصد از قرارداد‌ها شده و ۶۰ درصد بدهکار است.

حالا این سوال مطرح می‌شود که متولی ۹ ماه زمان از دست رفته استقلال کیست؟ سجادی، وزیر وقت ورزش و مسئول مستقیم انتخاب فتح‌الله‌زاده و حجت کریمی یا قربان‌زاده که می‌گوید از انتخاب فتح‌الله‌زاده بی‌خبر بوده یا با انتخاب کریمی مخالف بوده است؟ قربان‌زاده در حالی با این وجود از مشکلات و بحران مالی استقلال در این مقطع انتقاد می‌کند که نمی‌گوید چه گامی در راستای جلوگیری از این بحران و مشخصاً درآمدزایی در این باشگاه طی این مدت برداشته است؟

متاسفانه حالا و در آستانه انعقاد قرارداد جدید نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که استقلال فرصت درآمدزایی یک فصل را از دست داده که شاید حداقل بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ارزش داشته و این درآمد قابل توجه دیگر برای این باشگاه زنده نخواهد شد و قرارداد اسپانسری جدیدی که خطیر برای انعقاد آن تلاش می‌کند هم طبیعتاً به فصل پیش رو مرتبط خواهد بود و ارتباطی به فصل قبل نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولیان تغییرات مدیریتی در استقلال باید در قبال تصمیمات و از دست رفتن فرصت درآمدزایی در فصل گذشته توضیحات قانع کننده‌ای داشته باشند هر چند تمام مدیرانی که در این مدت در باشگاه حضور داشته‌اند از جمله آجورلو، فتح‌الله‌زاده و کریمی هم باید پاسخگوی ناتوانی مدیریتی خود در ایجاد این حجم از بحران و ناکامی باشند.

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *