فسیل نادر چین نشان می دهد که پستانداران اولیه ممکن است دایناسورها را شکار کرده باشند

یک فسیل غیرمعمول در چین کشف شد بر اساس تحقیقات جدید، برخی از پستانداران اولیه ممکن است دایناسورها را شکار کرده باشند.

موزه طبیعت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این فسیل – که قدمت آن به حدود 125 میلیون سال پیش بازمی‌گردد – در سال 2012 در استان لیائونینگ چین پیدا شد.

این از ناحیه‌ای از بسترهای فسیلی به نام «دایناسور پمپی چین» می‌آید که به فسیل‌های حیوانات و دایناسورها در این منطقه اشاره می‌کند که به‌طور ناگهانی در اثر رانش‌های گل و آوار به دنبال فوران‌های آتشفشانی مدفون شده بودند.

این موزه پس از تجزیه و تحلیل کانی شناس موزه طبیعت کانادا، دکتر آرون لوسیه نوشت، وجود چنین مواد آتشفشانی در فسیل مطالعه تایید شد.

شکارچی فسیلی، عاج ماموت 450000 ساله را در حین معدن مشاهده کرد: “مانند شست زخمی بیرون زده”

اسکلت های درهم تنیده دایناسورها و پستانداران

این تصویر ارائه شده توسط موزه طبیعت کانادا، اسکلت های درهم تنیده دایناسورها و پستانداران را نشان می دهد. نوار مقیاس برابر با 10 سانتی متر است. فسیل غیرمعمول چین نشان می دهد که برخی از پستانداران اولیه ممکن است گوشت دایناسورها را برای شام شکار کرده باشند. این فسیل موجودی شبیه گورکن را نشان می دهد که دایناسوری منقاری سه برابر اندازه آن را می کوبد. پژوهشی که در روز سه‌شنبه ۱۸ جولای ۲۰۲۳ منتشر شد، به شواهد فزاینده‌ای می‌افزاید که حتی زمانی که دایناسورها بر زمین حکومت می‌کردند، برخی از پستانداران دوباره گاز می‌گرفتند. (گنگ هان/موزه طبیعت کانادا از طریق AP)

لوسیه یکی از نویسندگان مطالعه ای بود که روز سه شنبه در ژورنال Scientific Reports منتشر شد و یافته های دانشمندان کانادایی و چینی را ارائه کرد.

دکتر جردن مالون، دیرین زیست شناس موزه طبیعت کانادا و همکار نویسنده، در بیانیه ای گفت: “این دو حیوان در نبردهای فانی محبوس شده اند، به طور نزدیک در هم تنیده شده اند، و این یکی از اولین شواهدی است که نشان می دهد رفتار واقعی درنده یک پستاندار روی یک دایناسور است.”

تصویری از حمله یک دایناسور توسط یک پستاندار

این تصویر ارائه شده توسط موزه طبیعت کانادا، بازسازی دایناسوری را نشان می دهد که 125 میلیون سال پیش توسط یک پستاندار مورد حمله قرار گرفته است. ((مایکل دبلیو اسکرپنیک/موزه طبیعت کانادا از طریق AP))

دایناسور در فسیل به عنوان گونه ای از Psittacosaurus گیاهخوار شناخته می شود که در دوره کرتاسه اولیه – یا حدود 105 تا 125 میلیون سال پیش در آسیا زندگی می کرد. Psittacosaurus یکی از بستگان اولیه دودمان دایناسورهای شاخدار با منقاری طوطی مانند بود.

این پستاندار ظاهراً حیوانی شبیه گورکن به نام Repenomamus robustus بود که در آن دوره یکی از بزرگترین پستانداران بود. اندام های کوتاه، دم بلند، بدنی خمیده و دندان های برشی داشت.

موزه گفت، قبل از کشف این فسیل، دیرینه شناسان می دانستند که Repenomamus دایناسورهایی از جمله Psittacosaurus را به خاطر استخوان های فسیل شده بچه گیاهخوار موجود در معده این پستاندار شکار می کند.

پستانداری که دنده های دایناسور را گاز می گیرد

این تصویر از فسیل ارائه شده توسط موزه طبیعت کانادا، پستانداری را نشان می دهد که دنده های یک دایناسور را گاز می گیرد. ((گنگ هان/موزه طبیعت کانادا از طریق AP))

دیرینه شناسان مریلند فسیل کمیاب 115 میلیون ساله را در پارک دایناسورها کشف کردند.

مالون خاطرنشان کرد: «همزیستی این دو حیوان جدید نیست، اما آنچه از طریق این فسیل شگفت‌انگیز برای علم جدید است، رفتار درنده‌ای است که از خود نشان می‌دهد».

گزارش شده است که این فسیل تحت مراقبت دکتر گانگ هان، یکی از نویسندگان، از دانشگاه علم و فناوری حرفه ای هاینان است که آن را مورد توجه دیرین زیست شناسی موزه طبیعت کانادا، شیائو چون وو، قرار داده است.

پای چپ یک پستاندار که ساق پای چپ یک دایناسور را گرفته است

این تصویر از یک فسیل ارائه شده توسط موزه طبیعت کانادا، پای چپ یک پستاندار را نشان می‌دهد که پای چپ یک دایناسور را گرفته است. (گنگ هان/موزه طبیعت کانادا از طریق AP)

این موزه تاکید کرد که محققان این پستاندار را رد کرده بودند که یک دایناسور مرده را جمع‌آوری می‌کرد، زیرا استخوان‌های دایناسور هیچ علامت دندانی ندارند و موقعیت Repenomamus نشان می‌دهد که این پستاندار نیز متجاوز بوده است.

تیم تحقیقاتی حدس زدند که ذخایر آتشفشانی از بسترهای فسیلی در چین به ارائه شواهد جدیدی از فعل و انفعالات بین گونه ها ادامه خواهد داد.

دست چپ یک پستاندار که دور فک پایین یک دایناسور پیچیده شده است

این تصویر از یک فسیل ارائه شده توسط موزه طبیعت کانادا، دست چپ یک پستاندار را نشان می دهد که دور فک پایین یک دایناسور پیچیده شده است. (گنگ هان/موزه طبیعت کانادا از طریق AP)

موزه نوشت: «وجود این فسیل این دیدگاه را به چالش می‌کشد که دایناسورها در دوره کرتاسه، زمانی که دایناسورها حیوانات غالب بودند، تهدیدات کمی از سوی پستانداران خود داشتند.

نویسندگان این مطالعه به آسوشیتدپرس اذعان کردند که برخی از فسیل‌های جعلی شناخته شده از این بخش از جهان وجود داشته است که مالون به آژانس گفت که وقتی تحقیقات خود را شروع کردند نگران کننده بود.

برای دریافت برنامه FOX NEWS اینجا را کلیک کنید

با این حال، پس از انجام آماده‌سازی اسکلت‌ها و تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ، او گفت که مطمئن هستند که فسیل واقعی است و از دانشمندان دیگر نیز برای مطالعه فسیل استقبال می‌کنند.

رویترز و آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشتند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *