فضاپیمای هندی «چاندرایان-۳» برای عزیمت به ماه به فضا پرتاب شد

سازمان پژوهش­‌های فضایی هند ساعت دو و سی‌وپنج دقیقه بعدازظهر جمعه ۲۳ تیرماه به وقت محلی یک موشک حامل سفینه «چاندرایان-۳» را برای کاوش در ماه به فضا پرتاب کرد.

این سفینه قرار است ماه آینده در قطب جنوب کره ماه فرود آید. موفقیت این ماموریت می‌تواند گام مهمی در پیشرفت برنامه­‌های فضایی هند باشد و این کشور را وارد باشگاه قدرت‌های فضایی خواهد کرد.

موشک حامل این سفینه از مهمترین پایگاه فضایی هند در ایالت آندرا پرادش واقع در جنوب این کشور به فضا پرتاب شد.

حدود ۱۶ دقیقه بعد مرکز کنترل پرواز اعلام کرد که موشک با موفقیت سفینه «چاندرایان-۳» را در نقطه مشخصی از مدار زمین قرار داده که طی هفته­‌های آینده آن را به سمت کره ماه سوق خواهد داد.

در صورت موفقیت این ماموریت، هند به جمع آمریکا، اتحاد شوروی سابق و چین خواهد پیوست که توانسته‌اند یک سفینه هدایت‌شده را روی سطح ماه فرود بیاورند.

علاوه بر این، «چاندرایان-۳» اولین سفینه­‌ای خواهد بود که در قطب جنوب ماه فرود می‌آید. این بخش از سطح ماه به‌دلیل وجود آب یخ­‌زده که می‌تواند امکانات طبیعی برای احداث یک ایستگاه فضایی در آینده را فراهم کند مورد توجه ویژه سازمان­‌های فضایی سایر کشورها و شرکت­‌های فضایی خصوصی است.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۱.۴ میلیون نفر لحظه پرتاب این سفینه را به‌طور زنده در کانال یوتیوب سازمان پژوهش­‌های فضایی هند تماشا کرده‌اند.

این سازمان در سال ۲۰۲۰ و در ماموریت «چاندرایان-۲» با موفقیت توانست سفینه‌­ای را به مدار ماه بفرستد ولی هنگام فرود در نزدیکی نقطه­‌ای که سفینه جدید قرار است فرود بیاید بر اثر تصادف فرودگر و ماه­‌نورد آن منهدم شد.

به گفته سازمان پژوهش­‌های فضایی هند این سفینه قرار است روز ۲۳ اوت (اول شهریور) بر سطح کره ماه فرود بیاید.

«چاندرایان» که در زبان سانسکریت به معنای «سفینه ماه» است به یک فرودگر به‌طول دو متر مجهز است که برای انتقال یک ماه­‌نورد طراحی شده است. ماموریت اکتشافی و پژوهشی این ماه­‌نورد دو هفته طول خواهد کشید.

پرتاب این سفینه اولین ماموریت فضایی مهم از زمانی است که دولت ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سیاست افزایش سرمایه­‌گذاری در برنامه­‌های فضایی و فعالیت­‌های ماهواره­‌ای مربوط به آن را اعلام کرد.

آقای مودی قبل از پرتاب موشک در توئیتی نوشت: «این ماموریت حامل امیدها و آرزو‌های ملت ماست.»

معاون وزیر علوم و فناوری هند در جلسه­‌ای که به مناسبت موفقیت پرتاب موشک در پایگاه فضایی برگزار شد گفت: «هند در ۲۵ سال آینده نقشی پیشرو در صحنه جهانی ایفا خواهد کرد.

از سال ۲۰۲۰ که دولت هند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه­‌های فضایی را آزاد کرد، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این عرصه دو برابر شده است.

سال گذشته یکی از این شرکت­‌ها به نام «اسکای روت» که صندوق سرمایه‌گذاری ملی سنگاپور یکی از سهامداران مهم آن است اولین موشک محصول شرکت­‌های خصوصی هند را به فضا پرتاب کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *