«فضای امنیتی و حضور نظامیان» در سیستان ‌و ‌بلوچستان در آستانه سالگرد «جمعه خونین» زاهدان

در آستانه سالگرد کشتار معترضان در زاهدان معروف «جمعه خونین زاهدان» در جریان آن حدود صد نفر از مردم شهر جان خود را از دست دادند، گزارش‌ها حاکی از برقراری «جو امنیتی و حضور نیروهای نظامی» در ان سیستان و بلوچستان .

پایگاه محلی حال‌وش خبرهای مناطق بلوچ‌‌نشین ایران را منتشر می‌کند روز پنج‌شن با انتشار ویدئوهایی در شب‌های اجتماعی از اعزام گسترده نیروهای نظامی زاهدان خبر داد.

گزارش پایگاه خبری، اعزام نیروهای نظامی و کاروان‌های خودرو و انتقال موتورسیکلت‌ها با تریلی ‌ویژه در روز چهارشن پنجم مهر افزایش یافته .

حال‌وش نوشت از روز دوشن گذشته ده‌ها خودرو حامل نیروهای نظامی از ان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی وارد شهرهای بلوچستان ه‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی نیز از حضور گسترده نیروها ‌ویژه در شهر زاهدان منتشر ه .

انتقال و حضور گسترده نیروها و تجهیزات نظامی شهرهای مختلف سیستان ‌و بلوچستان در آستانه نخستین سالگرد «جمعه خونین» زاهدان صورت می‌گیرد.

در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، در زمانی اعتراضات زن، زندگی، آزادی تمام ایران در حال سرایت ، مأموران نیروی انتظامی اقدام شلیک مستقیم ‌سوی معترضان تجاوز فرماندهٔ انتظامی دختری بلوچ، در زاهدان ند و در جریان آن حدود ۱۰۰ نفر کشته ند.

طی یک سال گذشته، مردم زاهدان هر هفته در تظاهرات خود پس از نماز جمعه شهر خوار محاکمه عاملان کشتار ه‌اند و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز بارها خوار گی پرونده ه‌ .

آقای عبدالحمید ۳۰ آذر پارسال گفت تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌ه» .

در اردیشت‌ماه، احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، از صدور کیفرخو برای ۲۶ نفر در ارتباط با حوادث موسوم «جمعه خونین» زاهدان خبر داد، اما هنوز سرنوشت پرونده مشخص نیست.

حال‌وش چند روز پیش گزارش داد با نزدیک ن سالگرد کشتار، محمد شاهوزهی فرمانده پایگاه بسیج منطقه کریم‌آباد زاهدان « دستور سردار احمدرضا رادان» فرمانده انتظامی کشور تلاش ه در دیدار با برخی از خانواده‌های قربانیان جمعه خونین و پیشنهاد دیه، آنان را از ادامه طرح شکایت و دادخواهی «ناامید و منصرف کند».

وب‌سایت خبری همچنین نوشت پیش از آن «رادان صورت مخفیانه وارد بلوچستان ه و با تدابیر امنیتی ویژه سیب و سوران رفته و در شهرستان‌های زاهدان و خاش صورت غیرمنتظره و بدون هماهنگی قبلی منزل برخی از سرطایفه‌های بلوچ رفته و با تطمیع همراه با تهدید خوار رضایت دادن خانواده‌های قربانیان ه .»

رادیوفردا طور مستقل قادر تایید اخبار نیست.

پیشتر در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» نیز حکومت فشارهای زیادی را علیه خانواده‌های دادخواه اعتراضات اعمال .

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تأکید ه نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی با فاده از «الگویی کشنده» در سرکوب اعتراضات سیستان‌ و بلوچستان، از «مهمات و گلوله جنگی مرگبار» علیه مردم ان فاده ند و «بالاتنه، سینه و سر معترضان را قصد کشتار» هدف قرار دادند.

اواسط آذرماه پارسال، یک فایل صوتی از یک جلسه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» ری غلامعلی حداد عادل منتشر در آن، دبیر شورا «اشتباه خیلی فاحش» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کشتار مردم زاهدان در جریان «جمعه خونین» شهر اعتراف می‌کند.

رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در جلسه گفت: «کسی بالای کلانتری ه و تیراندازی اشتباه خیلی فاحشی و منطقه‌ای را هدف قرار داده تعدادی از مردم از جمله زنان، مردان و نوجوانان کشته ند».

منابع: حال‌وش، شب‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. خ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *