فهرست«پزشکان سهمیه‌ای» دستیاری تخصصی؛ «سهمیه» ۳۵ سال بعد از جنگ «رانت و بی‌عدالتی» است

در پی انتشار فهرستی از پزشکان سهمیه‌ای» پذیرفته شده در آزمون دستیاری، سخنگوی وزارت بهداشت پذیرش این پزشکان برای گذراندن دوره تخصصی را «قانونی» خواند.همزمان یکی از استادان دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد که اعمال «سهمیه» ۳۵ سال بعد از جنگ «رانت، تبعیض و بی‌عدالتی» است.

آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در دو مقطع «تخصص» و «فوق تخصص» برگزار می‌شود و پزشکان عمومی که در این دوره قبول می‌شوند طی حدود چهار سال آموزش اجازه کار به عنوان «پزشک متخصص» در زمینه کاری خود را دریافت می‌کنند.

پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، روز یک‌شنبه ۸ مرداد گفت: «فایلی که از سوی یک رسانه در موضوع اسامی پزشکان متخصص سهمیه‌ای مورد اشاره قرار گرفته، هیچ گونه ارتباطی به آزمون دستیاری امسال ندارد.»

سخنگوی وزارت بهداشت تقصیری را متوجه وزارت بهداشت ندانست و افزود که در خصوص «سهمیه» در آزمون دستیاری پزشکی، این وزارتخانه به قانون عمل می‌کند و این «قانون‌گذار» یعنی مجلس شورای اسلامی است که «معیارهای سنجش صلاحیت علمی افرادی برای پذیرش از طریق سهمیه» را مشخص کرده است.

برخی دانشجویان پزشکی و همچنین رسانه‌ها در ایران «پزشکان سهمیه‌ای» پذیرفته شده در «آزمون دستیاری تخصصی پزشکی» را فاقد صلاحیت علمی و تهدید برای سلامت افراد و جامعه عنوان کرده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت اما عدم «صلاحیت علمی» پذیرفته شدگان با «سهمیه» در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی را رد کرد و گفت که این افراد «صلاحیت‌های علمی لازم» را دارند و «افرادی که فاقد صلاحیت علمی، در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی‌شوند».

اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت در حالی بیان شده است که طی دو روز اخیر فایل‌هایی حاوی اسامی پزشکان سهمیه‌ای در آزمون دوره‌های ۴۷ و ۴۸ دستیاری تخصصی پزشکی در تعدادی از رسانه‌های ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از پذیرفته شدگان برای دوره‌های تخصصی پزشکی با «سهمیه‌ رزمندگان و ایثارگران و خانواده‌های آنها» و «سهمیه ویزه فرزندان اعضای هیات علمی» برای دوره تخصصی پزشکی پذیرفته شده‌اند.

در همین حال روزنامه اعتماد با اشاره به «لو رفتن دو فایل نتایج آزمون دستیاری»، افزود که به این فایل دست یافته است که در آن «اسامی پزشکان متخصصی که با سهمیه در آزمون تخصصی پذیرفته شده‌اند»‌ و حتی «جزییات این سهمیه هم در این دو فایل به صورت شفاف» آمده است.

این روزنامه افزود که انتشار این فایل‌ها و اسامی « پزشکان متخصص سهمیه‌ای» در بین جامعه تخصصی پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شده و یکی از مهم‌ترین خبرهای مرتبط با این جامعه در یکی، دو ماه گذشته است.

در این گزارش همچنین عنوان شده که برخی از پذیرفته‌شدگان در آزمون دستیاری که «در سال‌های گذشته از تلاش و پشتکار خود برای رسیدن به چنین موقعیتی سخن می‌گفتند و حتی چندین ‌مورد در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به دیگران درس تلاش می‌دادند» اما «حالا مشخص شده که دست‌کم بخشی از موقعیت کنونی آنها محصول «سهمیه» است.

در حال حاضر «۳۰ درصد از ظرفیت هر کد رشته به ایثارگران» اختصاص یافته که به معنای افرادی است که خود در جنگ حضور داشته‌اند یا یکی از اعضای خانواده ‌آنها در جنگ حضور داشته است. افرادی که از این «سهمیه» استفاده می‌کنند در صورتی که در پذیرش می‌شوند که «‌‌۷۰‌ درصد نمره آخرین فرد قبولی در یک کد رشته» را کسب کرده باشند.

روزنامه اعتماد افزود که آنچه این روزها درباره پزشکان سهمیه‌ای بحث برانگیز شده ریشه در «‌ماده ۹۰ برنامه ششم توسعه» دارد که در آن آمده است: در پذیرش دانشجو باید «سهمیه ورود با ۵ درصد، سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵‌ درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵‌ درصد و همسران و فرزندان ‌رزمندگان با حداقل ۶ ‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰‌ درصد افزایش یابد‌‎.»

در یکی از تبصره‌های ماده ۹۰ برنامه پنج ساله ششم نیز تاکید شده که دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور «مکلفند حداقل۲۰‌ درصد اعضای هیات علمی مورد نیاز خود» را به افراد «سهمیه‌ای» اختصاص دهند که در این قانون از آنها با عنوان «فرزندان و ‌همسران شهدا، جانبازان ۱۵ درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و ‌فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه حضور در ‌جبهه» نام برده شده است.

در میان موج واکنش‌های اعتراضی به «پذیرش پزشکان سهمیه‌ای»، علی شریفی زارچی، از اساتید دانشگاه شریف، نیز در صفحه توییتر خود به موضوع «پزشکان سهمیه‌ای» واکنش نشان داد و نوشت: «وقتی ۳۵ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته، ادامه‌ سهمیه‌ خانواده‌ ایثارگران چیزی نیست جز رانت، تبعیض و بی‌عدالتی آشکار.»

این استاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین یک سهمیه دیگر که تحت عنوان «سهمیه فرزندان هیات علمی» از آن نام برده می‌شود را هم «یک رانت و تبعیض آشکار» خواند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *