قانونگذاران آمریکایی خواستار حل مشکل تخلیه محموله نفتکش توقیف شده ایران شدند

قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب سیاسی دموکرات و جمهوریخواه، از جو بایدن، رئیس جمهوری و مقامات دولت ایالات متحده خواسته‌اند تا تأخیر چند ماهه در تخلیه محموله نفت از یک نفتکش ایرانی توقیف شده در آب‌های ایالت تگزاس را حل و فصل کنند.

کشتی «سوئز راجان» از روز سی‌ ماه مه (نهم خرداد) در نزدیکی شهر گالوستون در ۸۰ کیلومتری شهر هیوستون مستقر است و شرکت‌های کشتیرانی نگران هستند که تخلیه محموله آن باعث شود مشتریان نفت، کشتی‌های آنها را در سفرهای آینده کنار بگذارند.

آمریکا این نفتکش را به عنوان بخشی از فاز اجرایی تشدید تحریم‌ها توقیف کرده است. تأخیر در تخلیه محموله تا حدی هم به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی است.

یک فرمانده ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران ماه گذشته گفت که ایران علیه هر شرکت نفتی که نفت ایران را از این نفتکش توقیف شده، تخلیه کند، دست به تلافی خواهد زد.

جونی ارنست، سناتور جمهوریخواه؛ ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، و شماری دیگر از قانونگذاران در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آقای بایدن و مقامات ارشد دولت او گفته‌اند اگر شهروندان آمریکایی و شرکت‌ها مدام در ترس از انتقام ایران زندگی کنند، اعمال تحریم‌های نفتی بی‌معنی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قانونگذاران آمریکایی در این نامه نوشته‌اند: «لازم است دولت روشن کند که ایران و سازمان‌های تروریستی خارجی نمی‌توانند مانع از اجرای عملیات قانونی ما شوند».

آنها از دولت آمریکا خواستند تا در مورد پیشرفت تخلیه نفت توقیف شده از «سوئز راجان» توضیح دهد.

این در شرایطی است که واشنگتن و تهران به دنبال توافقی برای آزادی پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستند.

قانونگذاران ایالات متحده ارزش نفت این نفتکش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را ۵۵ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. عواید حاصل از فروش نفت توقیف‌شده ایران توسط آمریکا، به صندوق حمایت از «قربانیان تروریسم دولتی» کمک خواهد کرد. این صندوق به قربانیان حملات تروریستی غرامت می‌دهد.

ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز دو میلیون بشکه نفت ایران را پس از توقیف یک نفتکش در سواحل امارات متحده عربی فروخت و ۵۰۷ هزار بشکه نفت دیگر را در سال ۲۰۲۲ میلادی فروخت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *