قاچاق هوبره ایرانی به کشورهای عربی، این پرنده نادر را به انقراض نزدیک کرده است

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه دوم دی ماه اعلام کرد که در اعتراض به موضعگیری بیانیه نشست مراکش، کاردار روسیه در تهران را احضار کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی در مراکش، بیانیه مشترکی را امضا کرد که در یکی از بندهای آن به حق امارات برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه اشاره شده بود.

ایران و امارات متحده عربی دهه‌هاست که دارای اختلافات ارضی هستند و ابوظبی همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که کاردار روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور توسط دستیار مدیرکل خلیج فارس این وزارتخانه «احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه در خصوص تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم شد.»

دستیار مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه ایران،‌ضمن تاکید «بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس» به این کشور تصریح و تاکید کرد که دولت ایران «هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیر قابل پذیرش می داند.»

طبق این گزارش، کاردار روسیه در این دیدار گفته است که «مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.»

باتوجه به روابط نزدیک ایران و روسیه، امضای بیانیه مراکش از سوی مسکو، موجی از واکنش‌ها را در فضای سیاسی ایران به‌دنبال داشته است.

در همین زمینه، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی مواضع وزارت خارجه روسیه در همراهی با امارات در موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس، را «باعث تأسف» و لطمه به «اعتبار» مسکو خوانده بود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به روسیه هشدار داده «مراقب سوءاستفادۀ غرب از اشتباهاتش باشد.»

غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه گفته: «به روسیه تذکر داده می‌شود به‌خاطر اندک امتیاز در مسیر غلط اقدام نکنید.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه اول دی پس از بالاگرفتن انتقادها از روسیه، خبر داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفته است: «تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد».

با آنکه کارشناسان سیاسی مستقل، برخی روزنامه‌ها و حتی مقامات سیاسی، بارها نسبت به روابط ایران با چین و روسیه و بهره‌برداری یک‌طرفه آنها از این رابطه هشدار داده‌اند،‌ مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به همان اندازه‌ای که از غرب فاصله گرفته‌اند، به این دو کشور نزدیک‌تر شده‌اند.

ایران طی دو سال گذشته با ارسال هزاران پهپاد به روسیه، به تهاجم این کشور به اوکراین کمک کرده است، اقدامی که منجر به تصویب چندین بسته تحریمی علیه ایران و انتقادات گسترده بین‌المللی از تهران شده است.

با این‌حال، روسیه روابط بسیار نزدیکی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، خصوصا امارات، برقرار کرده است و بنابر آمارهای رسمی روسیه، تجارت این کشور با امارات در سال گذشته شاهد رشدی ۶۸ درصدی بوده و به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

۸.۵ میلیارد دلار از این تجارت مربوط به صادرات روسیه به امارات بوده که معادل دو برابر تجارت ایران و روسیه است.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *