قدرت‌گیری سینمای زیرزمینی ایران با جایزه لوکارنو برای «منطقه بحرانی»



اهدای جایزه اول جشنواره فیلم لوکارنو به فیلمی از جریان غیررسمی و زیرزمینی ایران از تحولات مهم یک سال اخیر سینمای ایران محسوب می‌شود. «منطقه بحرانی» ساخته علی احمدزاده نخستین فیلمی محسوب می‌شود که بدون رعایت قوانین سانسوری حکومت جمهوری اسلامی از جمله الزام رعایت حجاب اجباری برای بازیگران زن ساخته شده و جایزه مهمی چون یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم جشنواره لوکارنو را می‌گیرد.

جشنواره لوکارنو از نظر اعتبار و اهمیت پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین قرار دارد و آن را می‌توان در فهرست ده جشنواره مهم سینمایی دنیا قرار داد. تعدادی از سینماگران شناخته شده تاریخ سینما از جمله استنلی کوبریک، جیم جارموش، میلوش فورمن و میکل‌آنجلو آنتونیونی برندگان جایزه یوزپلنگ طلایی این جشنواره در آغاز مسیر حرفه‌ای خود با نخستین فیلم‌هایشان بوده‌اند.

فیلم «منطقه بحرانی» سومین فیلم ایرانی محسوب می‌شود که در تاریخ جشنواره لوکارنو برنده جایزه اصلی آن شده است. پیش از آن فیلم «خمره» ساخته ابراهیم فروزش در سال ۱۳۷۳ و فیلم «آینه» ساخته جعفر پناهی در سال ۱۳۷۶ برنده این جایزه شده بودند با این همه «منطقه بحرانی» نخستین فیلم بدون مجوز ایرانی است که به این جایزه می‌رسد.

روند ساخت فیلم‌های بدون مجوز در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از اعتراض‌های معروف به «زن، زندگی، آزادی» در ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در اغلب این فیلم‌ها زنان بازیگر در صحنه‌های مختلف حجاب ندارند و مواردی از تماس بدنی میان بازیگران زن و مرد دیده می‌شود.

شیرین عابدینی‌راد در فیلم «منطقه بحرانی» یکی از چند دختر جوانی است که بدون حجاب اجباری دیده می‌شود. او در گفت‌وگو با رادیو فردا توضیحاتی درباره بازی‌اش در این فیلم می‌دهد.
————————————————————————————–
رادیوفردا؛ زمانی برای ارتباط:
Website: www.radiofarda.com
Instagram: www.instagram.com/radiofarda
Facebook: www.facebook.com/radio.farda
Twitter: www.twitter.com/radiofarda_
Telegram Id: @fardagram
Soundcloud: www.soundcloud.com/radio-farda
TikTok: www.tiktok.com/@radio.farda

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *