قصد حماس از آزادی قطره چکانی گروگان‌های دو تابعیتی غزه چیست؟

قصد حماس از آزادی قطره چکانی گروگان‌های دو تابعیتی غزه چیست؟

حماس گفته است شاخه نظامی این گروه دو نفر از گروگان‌هایی را که از دو هفته قبل در غزه نگه داشته بود، آزاد کرده است. کانال تلگرام حماس نوشته است این دو مادر و دختر اهل آمریکا هستند و به دلایل انسان‌دوستانه و با وساطت قطر آزاد شده‌اند.

سخنگوی حماس گفته برای این‌که به ملت آمریکا و جهان ثابت شود اتهامات بایدن و دولت او واهی است این دو را آزاد کرده است.

این در حالیست که از میان اعضای این خانواده و بستگان آن‌ها ۱۲ نفر توسط حماس ربوده شده‌اند و هنوز ۱۰ نفر دیگر از اعضای این خانواده در گروگان حماس هستند.

به گفته ناظران، حماس و حامیانش امیدوارند با اهرم گروگان‌ها و اسرای فراوانی که در عملیات هفتم اکتبر به دست آورده‌اند و آزادی قطره چکانی آنها بتوانند غرب و خصوصا آمریکایی‌ها را وادار کنند تا به ارتش اسراییل فشار بیاورند که از عملیات زمینی خودداری نماید زیر آنان نیز بخوبی دریافته‌اند ورود زمینی نیروهای اسراییل، آغاز پایان حاکمیت ۱۶ساله حماس بر غزه خواهد بود.

وزیر دفاع اسرائیل چند روز پیش خطاب به سربازان اسراییلی در مرز غزه گفته بود: حماس خواستار تغییر در غزه بود، بله، ۱۸۰ درجه تغییر خواهد کرد. غزه هرگز به آنچه که بوده باز نخواهد گشت.

او روز جمعه و پس از گذشت ۲ هفته از جنگ، استراتژی سه مرحله‌ای برای آینده غزه و حماس را شرح داد که خلاصه آن پایان دادن به حاکمیت حماس و ایجاد یک رژیم امنیتی جدید برای اداره آن است.

طی این دو هفته، بنیامین نتانیاهو هم بارها و صراحتا از تغییر اساسی وضعیت سیاسی غزه پس از پایان جنگ سخن گفته است.

این موضع رسمی بالاترین مقامات نظامی و سیاسی حاکمیت اسراییل را می‌توان تفکر غالب مقامات سیاسی و تحلیل‌گران در رسانه‌های اسراییلی قلمداد کرد که گرچه همه در شوک حمله ۷ اکتبر قرار دارند اما برای همه آنان، یعنی سیاسیون چپ، راست، میانه، مذهبی، ملی و … اسراییل، تغییر وضعیت حاکمیت سیاسی غزه به یک خط قرمز مشترک مبدل شده است.

اشتباه محاسباتی بزرگی که حماس مرتکب شد

بسیاری از تحلیل‌گران امور بین‌الملل حتی در جهان عرب، معتقدند که حماس در اجرای این شبیخون، قمار و اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب شد. خالد مشعل از رهبران حماس گفته است ما این تعداد اسیری (بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر) که از اسراییلی‌ها داریم را با همه ۶ هزار زندانی خود در اسراییل معاوضه می‌کنیم.

در واقع، سران حماس رویکردی کاملا مشابه با چند جنگ گذشته با اسراییل دارند؛ معاوضه اسیران و سپس آتش‌بس. با فرض وقوع این ارزیابی، که البته با توجه به ضربه حیثیتی که به اسراییل وارد آمده احتمالش بسیار بعید است، اما تحلیل‌گران مستقل معتقدند حماس با عملیات اخیرش بسیاری از دستاوردهای حیثیتی و روانی فلسطینیان را مخدوش کرد.

به اعتقاد آنان، در هیچ برهه‌ای از تاریخ ۷۵ ساله موجودیت اسراییل، اینگونه و با این شدت و حدت حربه مظلومیت که همواره در هر جنگی مختص به فلسطینیان بود در بین افکار عمومی جهانیان و رسانه‌های بین‌المللی، به کمک اسراییل نیامده بود. زیرا حجم ویدئوهای منتشره از خشونت عجیب بکار رفته آن هم عموما با غیرنظامیان بویژه آن جشنواره موسیقی در ساعات اولیه حمله، نه تنها ضربه‌‌ای روانی به حماس بعنوان یک جریان حاکمیتی سیاسی و نظامی بلکه فراتر از آن به نگاه جهانی به فلسطینیان وارد آورد.

به گفته این تحلیل‌گران، این اشتباه مهلک حماس که معلوم نیست از چه آبشخوری فکری و تحلیلی نشات گرفت عملا پرونده سیاسی و نظامی این گروه را در نوار غزه خواهد بست زیرا هر چیزی غیر از این، برای حاکمیت اسراییل مساوی است با پذیرش شکست خفت‌بار. به گونه‌ای که حتی رقبای سیاسی نتانیاهو که مشی سیاسی معتدلتری نسبت به او دارند شرط حضور در دولت اضطراری را اتحاد بر سر حذف کامل حماس از سپهر سیاسی غزه اعلام کرده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *