قوه قضائیه ایران از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی خبر داد

دادگستری استان سیستان و بلوچستان بعدازظهر روز یکشنبه ۲۹ مردادماه، از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه اهل سنت راسک، خبر داد.

آقای نقشبندی متهم به «تشویش اذهان عمومی از طریق سخنرانی‌های کذب، تهمت و افترا به نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه امنیت ملی و تصرف غیر قانونی اراضی ملی» شده است.

همزمان «حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، نوشت که بازداشت آقای نقشبندی «همراه با تحقیر و توهین» و در برابر چشم همراهانش صورت گرفته است.

«حال‌وش» در مورد روند بازداشت مولوی نقشبندی نوشت که صبح روز یکشنبه، نیروهای اداره اطلاعات و سپاه با همکاری مسئولان شرکت نفت چابهار، تلفنی از او خواسته‌اند تا جهت بازگشایی سهمیه‌ سوخت خودروهای خانواده‌اش، شخصاً به چابهار بیاید.

اما پس از آنکه آقای نقشبندی به همراه فرزندش و تعدادی دیگر عازم چابهار می‌شود، در مسیر مورد تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفته و سپس بازداشت می‌شود.

در بیانیه‌ای که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه روز یکشنبه ۲۹ مرداد منتشر کرد، ادعا شده که او در خطبه‌های نمازجمعه و جلسات خود، مردم را به «آشوب و اغتشاش‌های خیابانی» دعوت می‌کرد و بعد از آن که «تذکرات لازم» را نپذیرفت، بعد از بازداشت برای او پرونده قضائی تشکیل شده است.

این در حالی است که آذر ماه سال گذشته، مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، پسر فتحی محمد نقشبندی پس از آن که به گفته خانواده و نزدیکانش راهی دادگاه ویژه روحانیت در مشهد شد، ناپدید شد.

رسانه‌های حکومتی با متهم کردن مولوی عبدالغفار نقشبندی به جاسوسی، مدعی شدند که او پس از صدور حکم دستگیری، پس از مدتی زندگی مخفیانه، به یکی از کشورهای همسایه منتقل شده است.

اما مولوی فتحی محمد نقشبندی روز ۱۷ اسفند به رادیو فردا گفت که او به اصرار دادگاه ویژه روحانیت به سمت مشهد حرکت کرد، اما نیروهای امنیتی برای بازداشت او اعزام شدند و در مسیر تلفن همراهش خاموش شد و دیگر پاسخی نداد.

مولوی عبدالغفار نقشبندی از روحانیان اهل سنت و منتقد حکومت است و پس از انتشار خبر تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ که فرمانده وقت نیروی انتظامی چابهار به آن متهم شده، اولین روحانی اهل سنتی بود که موضوع این تجاوز را تأیید کرده، و خواستار محاکمه و مجازات این مقام انتظامی شده بود.

او چندی پیش با انتشار ویدئویی از حضور خود در خارج از ایران خبر داد.

نیروهای امنیتی ایران، علاوه بر او، مولوی مرادزهی، مشاور مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان را نیز بازداشت کرده بودند و از زمان بالا گرفتن اعتراض‌های سراسری سال گذشته، روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان را تحت فشار گذاشته‌اند.

مولوی فتحی محمد نقشبندی پیشتر امام جمعه شهر سرباز بوده است.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ شاهد بیشترین و ادامه‌ترین اعتراضات بود و بیشترین قربانی را هم داد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان و رادیوفردا؛ ع.م./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *