لایحه حجاب اجباری گامی رو عقب برای حقوق زنان و حقوق بشر در ایران

ابرام پیلی، معاون فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز جمعه ۳۱ شهریور از لایحه «حجاب و عفاف» تازگی در مجلس تصویب ه٬ انتقاد ه .

او در حساب کاربری «فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران» در شب اجتماعی ایکس، توییتر سابق، با اشاره مصاح خود با شب بی‌بی‌سی نوشته :«قانون تنبیهی تازه حجاب اجباری [حکومت] ایران گامی عقب برای حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی .»

ابرام پیلی تصریح ه : «ما همچنان در کنار مردم ایران می‌ایستیم زیرا آنها طور مسالمت‌آمیز دموکراسی و کرامت انسانی اولیه خود را مطال می‌کنند.»

تصویب «لایحه عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی برای اجرای آزمایشی قانون حجاب اجباری مدت سه سال٬ واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از ایران درپی ه .

نمدگان مجلس در نشست علنی در روز چهارشن ۲۹ شهریور خود با «اجرای آزمایشی» سه ساله «لایحه عفاف و حجاب» با ۱۵۲ رأی موافق، در برابر ۳۴ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع موافقت ند.

در همین زمینه، سازمان ملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خو تا لایحه «تحقیرآمیز و سرکوبگر» عفاف و حجاب را لغو کند.

سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی خوه تا لایحه «عفاف و حجاب» را مجازات زنانی قوانین پوشش حکومتی را زیر پا می‌گذارند ‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد، کنار بگذارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین از تصویب لایحه «عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی ابراز «تاسف عمیق» ه ؛ قانونی بر اساس آن زنانی حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند با جریمه‌های سنگین مالی، شلاق و تا ۱۰ سال زندان مواجه خواهند .

راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، می‌گوید قانون ت مجازات‌های زندان را افزایش می‌دهد و زنان و دخترانی از قوانین پوشش اجباری پیروی نمی‌کنند را با جریمه‌های سنگین، محکومیت‌های طولانی حبس، محدودیت سفر و شلاق روبرو می‌کند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه اعلام قانون «ظالمانه» عفاف و حجاب آشکارا در برابر قوانین بین‌المللی و باید کنار گذاشته شود.

با تصویب لایحه «حجاب و عفاف» در مجلس، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی دربارهٔ لایحه شورای نگهبان ارسال و در صورت تصویب مدت سه سال « صورت آزمایشی» در کشور اجرا خواهد .

گفته نمدگان، لایحه در حال حاضر دارای پنج فصل بیشتر فصل‌های آن مربوط «تعیین تکلیف» برای دستگاه‌ها برای برخورد با شهروندان بر سر حجاب اجباری .

طرح در حالی تصویب ه کارشناسان کمیساریای عالی حقوق بشر تأکید ه‌اند جمهوری اسلامی با طرح درصدد اعمال تبعیض سیستماتیک قصد سرکوب زنان و دختران برای وادار ن آنها اطاعت محض از حکومت .

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد نیز در بیانیه خود هار داده با تصویب طرح، زنان و دختران در ایران بیش از پیش در معرض خشونت و آزار و باز‌های خودسرانه قرار خواهند گرفت.

با فاده از ایکس و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *