لایحه «حجاب و عفاف» تجاوزی نفرت‌انگیز حقوق زنان و دختران

عفو بین‌الملل روز پنجشن ۳۰ شهریورماه در بیانیه‌ای تصویب «لایحه عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی برای اجرای آزمایشی قانون حجاب اجباری مدت سه سال را «تجاوزی نفرت‌انگیز» حقوق زنان و دختران در ایران دانسته .

نمدگان در نشست علنی روز چهارشن با «اجرای آزمایشی» سه ساله «لایحه عفاف و حجاب» با ۱۵۲ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت ند.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، در واکنش مصو مجلس شورای اسلامی گفته : « لایحه تجاوزی نفرت‌انگیز حقوق زنان و دختران خشونت و تبعیض علیه آنها را در ایران تید خواهد .»

مقام عفو بین‌الملل تصریح ه ، در صورتی لایحه توسط شورای نگهبان تایید شود، نظارت و سرکوب همه‌جان «بر بدن زنان» را در ایران تید خواهد و ارگان‌های مختلف سیاسی، امنیتی و اداری جمهوری اسلامی را «موظف اجرای نظارت بسیار ید بر رعایت قوانین حجاب اجباری و کنترل زندگی زنان و دختران می‌کند.»

دیانا الطحاوی تاکید ه مقامات جمهوری اسلامی درصدد هستند «مجازات زنان و دخترانی را خواهان حقوق انسانی خود در آزادی بیان، مذهب، عقیده و قلال بدنی هستند»، تید کنند.

او گفته : « تهاجم همه‌جان بخشی از تلاش‌های مستمر مقامات برای درهم شکستن روحیه مقاومت در میان کسانی جرأت ند در برابر دهه‌ها ستم و نابرابری عنوان بخشی از خیزش مردمی زن زندگی آزادی بایستند.»

مقام عفو بین‌الملل خوار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای فشار بر مقامات جمهوری اسلامی برای لغو لایحه ه .

دیانا الطحاوی اضافه ه : جامعه بین المللی باید از مقامات ایران بخواهند «همه قوانین و مقررات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری را لغو کنند. آنها همچنین باید راه‌های قانونی را در سطح بین‌المللی دنبال کنند تا مقامات ایرانی را برای دستور، برنامه‌ریزی و ارتکاب چنین تخلفات گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران، پاسخ‌گو سازند.»

با تصویب لایحه «حجاب و عفاف« در مجلس، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی دربارهٔ لایحه شورای نگهبان ارسال و در صورت تصویب مدت سه سال « صورت آزمایشی» در کشور اجرا خواهد .

گفته نمدگان، لایحه در حال حاضر دارای پنج فصل بیشتر فصل‌های آن مربوط «تعیین تکلیف» برای دستگاه‌ها برای برخورد با شهروندان بر سر حجاب اجباری .

طرح در حالی تصویب ه کارشناسان کمیساریای عالی حقوق بشر تأکید ه‌اند جمهوری اسلامی با طرح درصدد اعمال تبعیض سیستماتیک قصد سرکوب زنان و دختران برای وادار ن آنها اطاعت محض از حکومت .

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد نیز در بیانیه خود هار داده با تصویب طرح، زنان و دختران در ایران بیش از پیش در معرض خشونت و آزار و باز‌های خودسرانه قرار خواهند گرفت.

با فاده از وب سایت عفو بین الملل و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *