لولا، رئیس‌جمهور برزیل از پیوستن کشورهای بیشتر به بریکس حمایت می‌کند

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد اعلام کرد، از پیوستن کشورهای بیشتر به گروه «بریکس» که در حال حاضر متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، حمایت می‌کند.

گروه بریکس در روزهای ۲۲ تا ۲۴ اوت، نشستی را در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار می‌کند که در آن فهرستی از دیگر کشورهایی که تمایل دارند به این گروه بپیوندند نیز مطرح خواهد شد.

آقای لولا روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران بین‌المللی در برزیلیا، پایتخت برزیل گفت: «احتمالا در نشست کشورهای بریکس، ما خواهیم توانست درباره این‌که چه کشورهای دیگری به این گروه بپیوندند، به تصمیم برسیم. من معتقدم که ورود هر تعداد کشور را که بخواهند به بریکس بپیوندند، اگر از قوانینی که ما برای این گروه وضع می‌کنیم پیروی ‌کنند، بپذیریم.»

اظهارات رئیس‌جمهور برزیل ساعاتی پس از آن‌که خبرگزاری رویترز گزارش داد این کشور با افزایش اعضای بریکس مخالفت کرده است، مطرح شد.

این خبرگزاری به نقل از چند دیپلمات‌ برزیلی که نخواسته‌ بودند نامشان افشا شود نوشت که آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که افزایش اعضای بریکس منجر به کاهش تاثیرگذاری اعضای کنونی آن شود.

مائورو ویرا، وزیر امور خارجه برزیل، پس از پایان یافتن نشست رئیس‌جمهور این کشور با خبرنگاران گفت، تاکنون حدود ۲۰ کشور به‌طور رسمی درخواست پیوستن به بریکس را داشته‌اند.

او از میان کشورهایی که این درخواست را داشته‌اند، از آرژانتین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اندونزی، ایران و ونزوئلا نام برد.

آقای ویرا افزود، تمام کشورهای عضو بریکس علاقمند به پذیرفتن عضویت دیگر کشورها هستند اما هنوز باید شاخص‌های این عضویت به بحث گذاشته شود و سران بریکس در مورد آن به توافق برسند.

نشست کشورهای بریکس در حالی قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود که روسیه و چین به‌عنوان دو عضو بریکس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا منزوی شده‌اند، در پی افزایش نفوذ اقتصادی خود در کشورهای در حال توسعه‌ هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار است از طریق تماس ویدیویی در این نشست حاضر شود اما انتظار می‌رود که رهبران دیگر کشورهای عضو بریکس، شخصا در نشست ژوهانسبورگ حضور به هم رسانند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *