ماجرای غزه داستان فلسطینی‌هاست و بس و ارتباطی به ما ندارد

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه ششم دی ماه گفت که اعتراضات سال ۸۸ موضوعی «کوچک» نبوده و «هرگز نباید فراموش» شود.

احمد جنتی این اظهارات را در مورد سرکوب اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ مطرح کرده است.

در روز عاشورای سال ۸۸ که مصادف با ششم دی‌ماه بود، «ده‌ها هزار» معترض به نتيجه انتخابات دوره نهم رياست جمهوری تظاهراتی برپا کردند که در آن شعارهای تندی عليه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهور پيشين سر داده شد.

در واکنش به اين تظاهرات، در روز ۹ دی، تظاهرات ديگری توسط طرفداران رهبر و ریيس جمهوری وقت ايران برگزار شد که علی خامنه‌ای آن را «حماسه» و «پايان فتنه» توصيف کرد. به رغم این اظهارات، اعتراضات به نتیجه انتخابات تا بهمن سال ۱۳۸۹ و آغاز حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی ادامه داشت.

احمد جنتی در جلسه شورای نگهبان گفت: «وقایع سال ۸۸ و فتنه‌ای که در آن سال با حمایت دشمنان خارجی در کشور به وجود آمد و با بصیرت و ایمان مردم خنثی شد، مسئله کوچکی نیست و هرگز نباید فراموش شود.»

مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان فتنه یاد می‌کنند.

دبیر شورای نگهبان در ادامه اضافه کرد: «دلسوزان انقلاب و رسانه‌های متعهد ابعاد این فتنه را تبیین کنند تا علاوه بر پیشگیری از تحریف، از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود.»

در جریان اعتراضات روزهای پنجم و ششم دی ماه سال ۱۳۸۸ که مصادف با تاسوعا و عاشورا بود، طرفداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با فراخوان قبلی اعتراضات گسترده‌ای در تهران، اصفهان، شیراز، قم و چندین شهر دیگر برگزار کردند.

حسین همدانی در دوران سرکوب جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ و روز عاشورای آن سال، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت. او در ۱۶ مهر ۹۴ در حلب سوریه کشته شد.

در سال ۱۳۹۴ محمدعلی جعفری، فرمانده کل وقت سپاه پاسداران در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اقدامات حسین همدانی، از او به عنوان «جمع‌کننده فتنه ۸۸» نام برد. در ادبیات جمهوری اسلامی از اعتراضات گسترده علیه حکومت جمهوری اسلامی با عنوان «فتنه» یاد می‌شود.

خود همدانی در مصاحبه‌ای دربارهٔ اقدامات خود در سال ۸۸ گفته بود: «پنج هزار نفر از کسانی را که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند و از اشرار و اراذل بودند، شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم؛ روزی که فراخوان می‌زدند این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند.»

حسین همدانی در ادامه افزوده بود: «همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. نزدیک به ۳۰ هیئت را هم که با من مرتبط بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

این فرمانده سپاه پاسداران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه «این حرف‌ها باید در تاریخ ثبت شود»، گفته بود: «در این اتفاقات ۸۳۰ نفر جانباز دادیم. فتنه ۸۸ از سوریه و جنگ هشت ساله مهم‌تر است. ۴۵ هزار بسیجی در این صحنه بودند.»

براساس گزارش ستاد فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در روز ششم دیماه، عاشورای ۸۸ دست کم ۱۲ نفر کشته شدند. اما سایت جرس – یکی از رسانه‌های جنبش سبز- به نقل از بولتن محرمانه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی آمار کل کشته شدگان در اعتراضات این روز را «۳۷ نفر» اعلام کرد.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *