محسنی اژه‌ای با رئیس‌ جمهور عراق دیدار کرد

هیئتی از اعضای خانواده‌های ۱۳۴ گروگان اسرائیلی در غزه روز چهارشنبه ۲۵ بهمن راهی لاهه شدند تا علیه گروه افراطی حماس به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کنند.

آن‌ها در شکایت خود به آدم‌ربایی و شکنجه وابستگان خود از سوی این گروه که آمریکا و اروپا نیز آن را تروریستی شناخته‌اند، اشاره می‌کنند.

به گزارش هاآرتص و یدیعوت آحرونوت، سخنگویان این هیئت پیش از ترک تل‌آویو با اشاره به اسارت فرزندان و بستگان خود در ۱۳۱ روز گذشته، گفتند «زمان اجرای عدالت فرا رسیده است».

این هیئت که شامل حدود یکصد نفر از خانواده‌های گروگان‌ها است، افزودند «این رنج، تنها داستان زندگی ما نیست و اگر متوقف نشود، فردا داستان همه جهان خواهد بود».

عوفری بی‌باس، که برادرش یاردن همراه با همسر و دو کودک یکساله و چهار ساله در اسارت حماس است، گفت اطفالی که هنوز نمی‌دانستند در این دنیا شر وجود دارد، با والدین خود در اسارت یک سازمان تروریستی هستند که اعضای ان به قتل، شکنجه و تجاوز جنسی اقدام کرده‌اند.

اینبار گلدشتین، خواهر ناداو، که در حمله حماس در روز ۱۵ مهر در کیبوتص «کفار عازا» به قتل رسید، گفت او و هیئت خانواده‌ها به دادگاه بین‌المللی می‌روند تا صدای کسانی را به گوش جهان برساند که ندای‌شان دیگر ساکت شده است.

خانم گلدشتین به هاآرتص گفت می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تاریخ را با کلمات خودمان نیز می‌نویسیم.

اسرائیل می‌گوید که در حمله غافلگیرانه حماس، نیروهای ویژه‌ای از این گروه که سال‌ها برای آدم‌ربایی «آموزش دیده بودند»، اقدام به ربایش بیش از ۲۵۰ اسرائیلی کرده و آن‌ها را به سرعت به نقاطی در غزه انتقال دادند.

۱۱۰ تن از گروگان‌ها دو ماه پیش در یک توافق آزاد شدند.

نیروهای اسرائیل این هفته دو مرد ۵۹ و ۷۰ ساله اسرائیلی را در عملیاتی کوماندویی از اسارت حماس در خانه‌ای در شهر رفح در جنوب غزه آزاد کردند. پیش از آن نیز یک دختر سرباز در عملیاتی مشابه آزاد شده بود.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که شواهد مرگ ۳۲ تن از گروگان‌ها را در دست دارد و احتمال مرگ ۲۰ تن دیگر را هم بررسی می‌کند. با این احتساب، شمار گروگان‌های زنده ممکن است ۸۴ تن باشد و احتمال می‌رود که حماس جسد حدود ۵۰ تن دیگر از آن‌ها را در اختیار داشته باشد.

دادگاه بین‌المللی لاهه ماه گذشته شکایتی را که دولت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به ظن «نسل کشی» به این نهاد جهانی ارائه کرد، بررسی و شش حکم در این ارتباط صادر کرد تا اسرائیل را به انجام اقداماتی برای جلوگیری از اتهام نسل کشی ملزم کند.

حکم دادگاه لاهه اما اشاره‌ای به خواسته اصلی آفریقای جنوبی در خصوص «توقف فوری» جنگ در غزه نداشت.

در روزهای تشکیل نشست‌های دادگاه لاهه بر سر شکایت آفریقای جنوبی، شماری از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در این شهر هلندی تجمع اعتراضی برگزار کردند اما به نوشته رسانه‌های اسرائیل تصمیم به ارائه رسمی شکایت علیه حماس در روزهای اخیر نهایی شد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *