محور همگرایی دموکراتها و جمهوریخواهان

انتخابات آمریکا؛ ایران: محور همگرایی دموکراتها و جمهوریخواهان

ایران، حماس و اسرائیل به محور اصلی سومین مناظره پنج نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا تبدیل شد. جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه و حمایت جمهوری اسلامی از حماس یکی از محور‌های اصلی مناظره پنج نامزد حزب جمهوری‌خواه ببود؛ به‌طوری‌که حتی یکی از نامزد‌ها در این مناظره خواهان حمله نظامی به ایران شد.

مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ارزیابی سخنان نامزد‌های جمهوریخواه به روزنامه هم میهن گفت: باید قبول کنیم ایالات متحده آمریکا یک دولت واقعی براساس منافع ملی تعریف‌شده در ساختار قدرت دولت فدرال است. حال اگر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه یا دموکرات باشد، در نهایت یک نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری پیچیده در واشنگتن وجود دارد که فراحزبی عمل می‌کند و در اجرا اهرم‌های فشار هر دو حزب بر همدیگر در دوران تصدی ریاست‌جمهوری به اندازه‌ای هم هست که بتوانند همدیگر را کنترل کنند. مسئله اصلی و محوری در این میان افکار عمومی است.

افکار عمومی دو وجه دارد. افکار عمومی نخبگان و توده مردم را دربرمی‌گیرد و هر کدام از احزاب بتوانند این افکار عمومی را در دوره‌هایی از آن خود کنند، بالطبع در کاخ سفید حکومت را در دولت فدرال در دست می‌گیرند. در ارتباط با پرونده ایران این نکته باید مورد توجه باشد که بیشترین همگرایی میان ژنرال‌ها و حامیان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر پرونده ایران وجود دارد و هیچ پرونده‌ای در آمریکا به اندازه پرونده ایران، دارای همگرایی میان دو حزب نیست. فقط شیوه‌های آن‌ها متمایز است.

وی افزود: چند ماه قبل از روی کار آمدن دولت بایدن عرض کردم بایدن و تیم او بسیار خطرناک هستند و آن‌ها زمینه‌ساز فشار‌های فزاینده به تهران خواهند شد، چراکه دستگاه دیپلماسی دموکرات‌ها بسیار قدرتمند است و شخص بایدن، برنز و سولیوان از آدم‌هایی هستند که در این زمینه زبده هستند و اکنون آمادگی ایجاد کردند که هجمه بسیار وسیعی در عرصه میدانی از سوی آمریکا متوجه ایران کنند. این عملکردی بود که تیم بایدن بر اثر ویژگی‌های دموکرات‌ها در خود نهفته داشت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *