مخالفت نهاد بین‌المللی سازمان ملل با لایحه عفاف و حجاب خامنه‌ای

مخالفت نهاد بین‌المللی سازمان ملل با لایحه عفاف و حجاب خامنه‌ای

تصویب «لایحه عفاف و حجاب» در مجلس شورای اسلامی برای اجرای آزمایشی قانون حجاب اجباری واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از ایران درپی داشته است.

بیش از ۴۰ کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تصویب لایحه «عفاف و حجاب» در ایران و همچنین استفاده از هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال تشخیص چهره در بازداشت زنان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی ابراز «نگرانی جدی» کردند.

در این بیانیه مشترک که به ابتکار نماینده کانادا در شورای حقوق بشر منتشر شد، برخی مفاد اعلامیه حقوق بشر و برنامه عمل وین که سی سال پیش به تصویب رسید، بار دیگر به جمهوری اسلامی یادآوری شده است.

کشورهای امضاکننده این بیانیه از جمله آمریکا نوشته‌اند این اعلامیه یادآوری می‌کند که «حقوق زنان و دختران بخشی جدایی‌ناپذیر و غیرقابل انکار از حقوق بشر جهانی است» و این اعلامیه «خواستار از بین رفتن همه اشکال تبعیض علیه زنان، چه پنهان و چه آشکار است».

در بیانیه ده‌ها عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» آمده که این لایحه «به میزان قابل توجهی مجازات زنان و دخترانی را که از قانون ظالمانه پوشش اجباری پیروی نمی‌کنند، تشدید می‌کند».

این بیانیه مشترک می‌افزاید که لایحه عفاف و حجاب «همچنین با اعمال ممنوعیت سفر، محرومیت از تحصیل، دسترسی به امکانات بهداشتی و سایر خدمات عمومی و با اجباری کردن آن برای فعالان خصوصی، از جمله صاحبان مشاغل، به دنبال وادار کردن زنان مخالف حجاب اجباری به یک محاصره اجتماعی و اقتصادی بی‌سابقه است».

کشورهای امضاکننده بیانیه تأکید کردند: «ما همچنین از گزارش‌های مربوط به استفاده از هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره دیجیتال برای نظارت، دستگیری و مجازات زنان به شدت نگران هستیم.»

آنها افزودند: «این تحولات اخیر تنها وضعیت وخیم زنان و دختران [ایران] را که با تبعیض گسترده و سیستماتیک، در قانون و عمل، در بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی و خصوصی مواجه هستند، تشدید می‌کند.»

به گزارش رادیو فردا، نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: اعمال مجازات شدید و محاصره اقتصادی برای زنان غیرقابل قبولب است. همه زنان و دختران شایسته احترام، آزادی و برابری هستند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *