«مرگبارترین» آتش‌سوزی جنگلی آمریکا در یک قرن گذشته؛ دست‌کم ۹۳ تن کشته‌شدند

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که شمار قربانیان آتش‌سوزی در هاوایی به دست‌کم ۹۳ نفر در روز شنبه رسیده و احتمال افزایش چشمگیر شمار قربانیان وجود دارد.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۲ مرداد گزارش داد که این رویداد «مرگبارترین» آتش‌سوزی جنگلی ایالات متحده آمریکا طی بیش از صد سال گذشته به‌شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، احتمالاً شمار قربانیان با ادامه تجسس سگ‌های آموزش‌دیده و گروه‌های امدادگر در ویرانه‌های به‌جامانده از آتش‌سوزی در منطقه لاهاینا، افزایش یابد.

جان پلتیر، رئیس پلیس شهرستان مائوئی، گفته است سگ‌های آموزش‌دیده برای کشف اجساد تاکنون تنها سه درصد از منطقه جستجو را کاوش کرده‌اند.

جاش گرین، فرماندار هاوایی در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر شنبه هشدار داد که کماکان شمار قربانیان این آتش‌سوزی و کشف اجساد جدید افزایش می‌یابد.

ابعاد این خسارت چهار روز پس از آن که آغاز آتش‌سوزی سریع شهر تفریحی و تاریخی لاهاینا را به تلی از خاک تبدیل کرد، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

سازمان مدیریت بحران فدرال آمریکا خسارات مادی آتش‌سوزی شهر لاهاینا را ۵.۵ میلیارد دلار برآورد کرده است. بیش از ۲۲۰۰ ساختمان این شهر نابود شده و ۸۵۰ هکتار در آتش سوخته است.

این گزارش به کمبودها و مشکلات آگاهی‌رسانی فوری به مردم برای نجات از حریق اشاره کرده و می‌گوید آژیرهای خطر در اطراف جزیره برای هشدار بلایای طبیعی قریب‌الوقوع هرگز به صدا درنیامده است.

قطع گسترده برق و اخلال در خدمات تلفن همراه نیز سایر راه‌های هشدار به مردم را مختل کرده است. از طرفی وزش بادهای تند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت، یکی از عوامل ایجاد اخلال در هشدار به مردم برای فرار از فاجعه آتش‌سوزی و تخلیه منطقه خطر گزارش شده است.

آخرین فاجعه بزرگ هاوایی مربوط به سونامی سال ۱۹۶۰ است که ۶۱ کشته بر جای گذاشت. بزرگ‌ترین فاجعه طبیعی آمریکا طی ۱۰۰ سال گذشته نیز مربوط به آتش‌سوزی سال ۲۰۱۸ شهر پردایس کالیفرنیا است که ۸۵ قربانی برجا گذاشت.

بالاترین تلفات آتش‌سوزی جنگلی تاریخ آمریکا نیز در سال ۱۹۱۸ در مینه‌سوتا و ویسکانسین گزارش شده که منجر به کشته شدن ۴۵۳ نفر شد.

گزارش‌ها پیرامون آتش‌سوزی اخیر حاکی است که احتمالاً صدها نفر هنوز ناپدید هستند، اما از شمار دقیق مفقودشدگان هنوز اطلاعی در دست نیست.

همچنین حضور صدها تن با سوختگی یا مشکلات تنفسی در مراکز معدود درمانی، کار امداد پزشکی را با دشواری و کندی روبه‌رو کرده است.

از سه‌شنبه هفته گذشته که آتش‌سوزی‌ها آغاز شد، ده‌ها هزار نفر از منطقه تخلیه شدند، اما برخی ساکنان هاوایی نیز از بیم آتش به اقیانوس گریخته‌اند.

تغییرات اقلیمی که به خشکسالی فزاینده در مجمع‌الجزایر هاوایی منجر شده، از جمله دلایل احتمالی در بروز حریق کنونی است.

این تغییرات در ماه‌های اخیر آتش‌سوزی‌های عظیمی در بخش وسیعی از کانادا تا نزدیکی مرز آمریکا و همچنین در یونان ایجاد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، خبرگزاری آلمان و رادیوفردا/د.خ/آ.ت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *