مزاحمت شناورهای سپاه پاسداران با «تابش لیزری» برای هلی کوپتر آمریکایی


مقام‌های دولتی یا نظامی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به بیانیه روز پنجشنبه مقام‌های آمریکایی نشان نداده‌اند – Atta Kenare/AFP

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، روز پنجشنبه، اعلام کرد شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه گذشته چند بار، به‌طور «غیرحرفه‌ای» و «ناامن»، با تابش لیزر برای یک هلی‌کوپتر ارتش آمریکا در منطقه عمومی خلیج فارس ایجاد مزاحمت کرده‌اند.

به‌ گفته ریک چرنیتز، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، اقداماتی از این دست رفتار یک نیروی نظامی حرفه‌ای نیست و جان شهروندان آمریکایی و متحدان این کشور را به خطر می‌اندارد.

به‌ گفته سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، این اقدام «خطرناک» و «غیرمسئولانه» نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی «باید بی‌درنگ متوقف شود.»

بر اساس بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر (ششم مهرماه ۱۴۰۲)، این هلی‌کوپتر تهاجمی ارتش ایالات متحده در حال انجام عملیات‌‌های معمول در حریم هوایی بین‌المللی بوده است. در این بیانیه تاکید شده که به هلی‌کوپتر آمریکایی هیچ آسیبی وارد نشده است.

بر اساس گزارش‌ها، شناورهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی حدود ساعت۱۹:۳۰ شامگاه چهارشنبه به‌وقت محلی، برای هلی‌کوپتر تهاجمی «بل ای‌اچ-۱زد وایپر» (Bell AH-1Z Viper) مزاحمت ایجاد کرد.

مقام‌های نظامی آمریکا بارها نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به انجام اقدامات «ناامن»، «غیرحرفه‌ای» و «غیرمسئولانه»، از‌جمله تابش لیزری، در منطقه متهم کرده‌اند.

نیروی دریایی آمریکا در تیرماه امسال نیز اعلام کرد شناورهای سپاه پاسداران به هنگام عبور دو ناوشکن ارتش ایالات متحده از آب‌های تنگه هرمز، در اقدامی مشابه، با تابش لیزر برای یک هلی‌کوپتر نظامی که در منطقه حاضر بود ایجاد مزاحمت کردند.

مقام‌های دولتی یا نظامی جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به بیانیه روز پنجشنبه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نشان نداده‌اند، اما پیش‌تر گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است و با همکاری شماری از کشورهای منطقه تلاش می‌کند تا ثبات و امنیت را در آب‌ها و حریم‌ هوایی بین‌المللی منطقه فراهم کند.

مقام‌های آمریکایی بارها نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که با اقدام‌های ناامن یا اخلال در حرکت کشتی‌های تجاری، تهدیدی برای امنیت منطقه به‌شمار می‌روند.

ایندیپندنت فارسی 


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *