مسیر صعود به قلعه ملک بهمن شاهاندشت..موسیقی: خزان اثر استاد حسین علیزاده. اجرا مهدی حسن زاده نوایی



قلعه ملک بهمن شاهاندشت ( قسمت سوم )
مسیر صعود به قلعه
روی و بالای قلعه برج‌هائی وجود دارد که احتمالاً برای دیدبانی بوده است، پله‌هایی ما را به روی این برج‌ها می‌برد. اگر از پهلو به این پله‌ها نگاه کنیم روی آنها را حجم زیادی خاک پوشانده است و نکته مهمی که به نظر می‌رسد، این است که ارتفاع هر کدام این پله‌ها بیش از 50 سانتی‌متر می‌باشد و این را می‌رساند که مردانی بلند قامت به اینجا رفت وآمد داشته‌اند، مردانی که برای زمان‌های بسیار دور، شاید قبل از ورود آریایی‌ها به ایران بوده‌اند.
از این پله‌ها می‌توان اینطور استنباط کرد که قد این افراد بیش از 2 متر بوده است. کسانی که می‌توان نام «دیو» یا « دَئیوا» را روی آنها نهاد و شاید منظور چکامه‌سرای بزرگ ایران «فردوسی» از دیوهایی که با رستم نبرد کردند همین‌ها باشند. هر چند که فردوسی در دو بیت زیر دیو را مردم بد معرفی کرده ولی طبق تحقیقات دانشمندان مردمان طبرستان بسیار قوی هیکل بوده‌اند و حتی در حال حاضر می‌توان این اختلاف را مشاهده کرد.
نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده سنگ و نوعی ساروج است که گویند از مخلوط شیر و مواد دیگر حاصل شده و دارای استحکام بسیار زیادی است، چون بعد از گذشت این همه سال هنوز اینطور پایدار مانده است.
از نظر مهندسی، طراحی بسیار جالبی دارد، هیچ راه ورودی از اطراف قلعه وجود نداشته و تنها راه ورود آن زیر زمینی بوده که امروزه مسدود است و کوهنوردان با امکانات و رعایت موراد ایمنی می‌توانند از دیواره جنوبی قلعه به داخل صعود کنند
موسیقی ؛ خزان اثر استاد حسین علیزاده
ارادتمند ؛ مهدی حسن زاده نوایی ❤❤https://t.me/mehdihasanzade
با سپاس بیکران از آقای حسام نوعپرور برای ضبط و ثبت این کلیپ و آقای قاسم بابایی و خانم ثمین بابایی به جهت همراهی شان
#تار_سه_تار#سهتار#موسیقی_سنتی#بنای_تاریخی#محمدرضالطفی#آمل#فرهنگ_شریف#جلیل_شهناز#موسسه_فرهنگی#نوا#مهدی_حسنزاده_نوایی#هوشنگ_ابتهاج#حسین_علیزاده#موسیقی_سنتی#غلامحسین_بیکجه_خانی#موزه_تاریخ_آمل#میراث_فرهنگی_آمل#باستان_شناسی

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *