معاون فرمانده سنتکام حضور فیزیکی اعضای سپاه در یمن برای کمک به حوثی‌ها را تأیید کرد

برَد کوپر، معاون فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در مصاحبه‌ای از حضور فیزیکی اعضای سپاه پاسداران در یمن برای دادن مشاوره و کمک به نیروهای شبه‌نظامی حوثی خبر داد.

دریاسالار کوپر که به‌تازگی به این مقام منصوب شده در مصاحبه خود با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس که روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن، منتشر شد تأیید کرد که نیروهای سپاه «در کنار» حوثی‌ها در یمن حضور دارند.

او اضافه کرد که نیروهای سپاه در خاک یمن کار «دادن مشاوره و اطلاعات درباره اهداف» حوثی‌ها در دریای سرخ را بر عهده دارند.

حوثی‌های شیعه‌مذهب مورد حمایت ایران با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها بارها به سمت کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ شلیک کرده و خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه شده‌اند.

حملات حوثی‌ها که هنوز هم ادامه دارد پس از آن آغاز شد که نیروهای گروه افراطی حماس روز هفتم اکتبر سال گذشته میلادی به خاک اسرائیل حمله کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند گروه‌های «مقاومت» از جمله حوثی‌ها و حماس که هر دو توسط آمریکا گروه تروریستی قلمداد می‌شوند به طور مستقل عمل می‌کنند.

معاون سنتکام روز پنج‌شنبه ضمن تأکید بر حضور سپاه در خاک یمن همچنین اضافه کرد که ارتش آمریکا به استفاده از حقش برای «دفاع از خود» در برابر حملات حوثی‌ها ادامه خواهد داد.

برد کوپر در عین حال در پاسخ به این پرسش که آمریکا در برابر فعالیت سپاه پاسداران در یمن چه کرده، تصمیم‌گیری در این باره را بر عهده سیاستگذاران در دولت آمریکا دانست.

تأکید این مقام عالی ارتش آمریکا بر حضور نیروهای ایرانی در کنار حوثی‌های یمنی تأیید گزارشی است که خبرگزاری رویترز کمتر از یک ماه پیش منتشر کرد.

خبرگزاری رویترز روز اول بهمن‌ماه جاری به نقل از چند منبع منطقه‌ای و ایرانی از حضور مشترک فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان در یمن و کمک و هدایت عملیات شیعیان حوثی در دریای سرخ خبر داد.

یک منبع آگاه به رویترز گفته بود که فرماندهان ایرانی به یمن «سفر کرده‌اند و یک مرکز فرماندهی در صنعا پایتخت برای حملات دریای سرخ ایجاد کرده‌اند که توسط فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئول یمن اداره می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس‌های خبری هفتگی خود بارها دست داشتن تهران در حملات حوثی‌ها به دریای سرخ را رد کرده و روابط عمومی سپاه پاسداران هم به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده بود.

با این همه واشینگتن ماه گذشته اعلام کرده بود که ایران به طور جدی در برنامه‌ریزی عملیات علیه کشتیرانی در دریای سرخ مشارکت دارد و اطلاعات ارائه‌شده توسط این کشور برای قادر ساختن حوثی‌ها در هدف قرار دادن کشتی‌ها حیاتی است.

بر اساس گزارشی که روز ۱۶ بهمن توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا منتشر شد، تحلیل‌ها تأیید می‌کند که نیروهای حوثی از موشک‌های ایرانی و هواپیماهای بدون سرنشین علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در سراسر منطقه استفاده کرده‌اند.

این گزارش همچنین بر تحول و تقویت روابط بین حوثی‌ها و ایران تأکید می‌‌کرد. بنا بر این گزارش، از سال ۲۰۱۴، نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، زرادخانه رو به رشدی از سلاح و آموزش‌های پیشرفته در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

با استفاده از سی‌بی‌اس، رویترز و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *