معاون وزیر خارجه ایران: دیگر پول بلوکه‌شده نداریم

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد که با توافق‌‌ صورت‌گرفته با آمریکا درباره آزادسازی پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی و عراق، تهران دیگر در هیچ کشوری «پول ‌بلوکه شده ندارد».

علی باقری کنی این اظهارات را شامگاه پنجشنبه دوم شهریور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با صداوسیمای جمهوری اسلامی مطرح کرد و گفت: «البته ما پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم، به جهت مبادلاتی که از قبل با آن کشورها داشتیم، اما اگر مصرف نمی‌کنیم توسط خودمان در آن کشورها مانده است.»

این مقام ارشد وزارت خارجه نام کشوری را به میان نیاورد، اما پس از خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، علاوه بر کره جنوبی، چند کشور دیگر نظیر ژاپن توانسته بودند معافیت‌هایی را برای ادامه خرید نفت از ایران دریافت کنند.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر تأیید کرده بود که ایران در برابر آزادی پنج زندانی آمریکایی، شش میلیارد دلار از پول نفت خود را که از سال‌ها پیش در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده بود، دریافت خواهد کرد.

پس از آن، رسانه‌های کره جنوبی خبر دادند که «هشت تریلیون وون کره جنوبی» از دارایی‌های آزادشده ایران در این کشور به شکل تدریجی به بانک مرکزی سوئیس انتقال یافت.

آقای باقری کنی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفت ایران در تفاهمی که با طرف آمریکایی در مورد پول‌های بلوکه‌شده خود در کره جنوبی داشت، «موضوع پول‌های ایران در عراق نیز مطرح شد که آزادسازی آنها شروع شده است».

او می‌گوید تهران طی سه هفته اخیر توانسته است «نزدیک به هفت برابر» کل پولی که سال گذشته از عراق آزاد کرده بود، پول‌های مسدوشده خود در این کشور را آزاد کند.

با این حال، معاون وزیر خارجه ایران از ارائه رقم دقیق پول‌های آزادشده خودداری کرد.

در حالی که در روزهای اخیر، گزارشی مبنی بر آزادی هیچ شهروند آمریکایی زندانی در ایران منتشر نشده است، باقری کنی افزود: «به آمریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم نه پول».

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند. همچنین تاکنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت که تفاهم با ایران بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی در «مسیر درست» قرار دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *