مقامات دفاعی ایران و عربستان در حاشیه یک نشست امنیتی در مسکو دیدار کردند

مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه در حاشیه یک کنفرانس امنیتی در مسکو، پایتخت روسیه، دیدار کردند.

به گزارش حساب کاربری وزارت دفاع عربستان در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)٬ طلال عبدالله العطیبی، جانشین وزیر دفاع این کشور، با سرتیپ عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو که توسط وزارت دفاع فدراسیون روسیه برگزار می‌شود، دیدار و رایزنی کرد.

وابسته نظامی سفارت ایران در روسیه نیز در همین زمینه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: « این نخستین ملاقات رسمی بین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی ، پس از بهبود مناسبات دوجانبه بود.»

ایران و عربستان با میانجیگری چین در ۱۹ اسفند پارسال بر سر احیای روابط دیپلماتیک بین دو کشور توافق کردند. به دنبال این توافق، سفارت جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ خرداد پس از هفت سال در ریاض بازگشایی شد. از اسفند ماه گذشته تاکنون نیز مقامات دو کشور دیدارهایی داشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا در ادامه در خصوص جزییات دیدار عزیز نصیرزاده و طلال عبدالله العطیبی نوشته است: «در این دیدار، طرفین بر اراده دو کشور جهت اجرایی کردن توافق اخیر در زمینه احیا و توسعه روابط تاکید و آن را در راستای منافع دو ملت و کشورهای منطقه و جهان اسلام ارزیابی کردند.»

این گزارش اضافه کرده است: «مقامات نظامی ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر نقش نیروهای مسلح در این روند، تداوم گفت‌وگوها و دستیابی به طرح و نقشه راه مناسب در این حوزه را ضروری دانستند.»

به گزارش ایرنا، در این دیدار همچنین «مقرر شد وابستگان نظامی دو کشور در اسرع وقت مبادله و در محل ماموریت مستقر شوند.»

روابط تهران و ریاض از دی‌ماه ۱۳۹۴ در پی حمله سازماندهی‌شده به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد قطع شده بود.

در سال‌های اخیر، تنش‌ها بین دو کشور به‌خصوص در شهریور ۱۳۹۸ به‌دنبال حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان دوباره تشدید شد.

عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را مسئول این حمله و همچنین حملات به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس دانست، اما تهران این اتهام‌ها را رد کرد.

همچنین در جریان اعتراضات سراسری ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای خارجی از جمله عربستان سعودی را به نقش داشتن در این اعتراضات متهم کردند.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر تلاش‌های موازی دیگری برای تقویت روابط با امارات متحده عربی انجام داده و قصد دارد که روابط دیپلماتیک خود را با مصر نیز از سر گیرد.

با استفاده از بخش انگلیسی العربیه، ایرنا و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *