مقامات و رسانه‌های ایران لحن خود را علیه مهاجران افغان تندتر ند

مقام‌های کنونی و پیشین و همچنین برخی رسانه‌های ایران در روزهای اخیر لحن گزارش‌ها و اخبار خود علیه مهاجران افغان را تید ه‌اند.

نمده خمینی‌شهر اصفهان روز دوشن دهم مهر در جلسه مجلس شورای اسلامی، فراهم ن فرصت تحصیل بخشی از کودکان مهاجران افغان در منطقه خود را «هجوم» نامید و مدعی تحصیل دانش‌آموزان افغان «امنیت» کشور را تحت تاثیر قرار داده .

محمدتقی نقدعلی گفت: «در حوزه انتخابیه من، مردم از هجوم اتباع خارجی مدارس ناراضی هستند.»

او با ادعای « موضوع باعث اعتراض عمومی ه »، خوار «ارائه توضیح» از سوی رئیس مجلس در باره .

همزمان روزنامه هم‌میهن نیز در شماره تازه خود نقل از سرکنسول سابق ایران در لاهور پاکستان مطلبی را علیه شهروندان افغان مقیم ایران منتشر .

محمود حسین‌بنی‌اسدی نیز مدعی «هجوم» افغان‌ها ایران و حضور آنان را «خشونت‌زا» توصیف .

مقام پیشین جمهوری اسلامی نوشت: «خبرهایی دائر بر دادن کد یکتا افغان‌ها، اعطای تابعیت افغانستانی‌ها و خانواده آنها، اعطای تابعیت کودکان حاصل از ازدواج زن‌های ایرانی و مردان افغان و تبادل هیئت با طالبان، هجوم افغان‌ها را ایران بیشتر ه .»

در حالی پیشتر لغو قانون تابعیت فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی موجی از انتقادهای رسانه‌ها و فعالان حقوق کودک و زنان را در پی .

فعالان حقوق بشر معتقدند اعطای شهروندی فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی، پیش از هر چیز حق مادر ایرانی و فرزندش .

با حال، سرکنسول سابق ایران در لاهور بر اساس اظهارات «برخی روحانیون» نوشته هدف حکومت از اعطای تابعیت افغان‌ها سیاسی .

او نوشت: « خطر زمانی مضاعف می‌شود برخی در ایران خواهان اعطای شناسنامه ایرانی خیل عظیم برای شرکت در انتخابات پیش‌رو هستند.»

جمهوری اسلامی از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، بازگشت طالبان قدرت در کابل را عنوان فرصتی برای نفوذ خود در افغانستان دانسته .

اما دولت ایران بارها علیه حضور مهاجران و پناهجویان افغان‌ها در ایران موضع گرفته و حتی شماری از آنان را افغانستان بازگردانده .

تازگی، حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در دیدار با مولوی محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله (کشور) افغانستان گفته تهران خوار بازگشت مهاجران افغان کشورشان .

او از طالبان خو مهاجران را بازگشت کشورشان «ترغیب» کند و دلیل درخو خود را امکان «ره‌مندی» طالبان از «نیروی انسانی خود» اعلام .

آمار دقیق و قابل نادی از شمار مهاجران افغان در ایران در سال جاری منتشر نه، اما در دی‌ماه ۱۴۰۱، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفته پنج میلیون شهروند افغان در کشور حضور دارند.

همچنین تازگی معاون سیاسی و اجتماعی انداری تهران از سکونت دو و نیم میلیون نفر از اتباع خارجی در غرب ان خبر داد.

عباس جوهری روز نهم مهرماه در جلسه منطقه‌ای شورای فرهنگ عمومی ان تهران اظهار : «بحث اتباع چالش بزرگی و هزینه‌هایی ‌خصوص در حوزه آموزش و پرورش همراه .»

در ادبیات مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی، معمولاً «اتباع» اشاره شهروندان افغانستانی ساکن ایران .

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.خ / پ.پ

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *