مقام آمریکایی با رهبران کودتای نظامی در نیجر دیدار کرد

ویکتوریا نولاند، معاون وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۶ مرداد با رهبران کودتای نظامی نیجر برای پایان دادن به حکومت نظامیان در این کشور گفت‌وگوهایی رودررو انجام داد.

نیروهای گارد ریاست‌جمهوری به رهبری ژنرال عبدالرحمن چیانی چهارم مرداد با بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر، در کاخ ریاست‌جمهوری در این کشور دست به کودتا زدند.

ویکتوریا نولند تصریح کرد که به مدت دو ساعت با ژنرال موسی سلائو بارمو، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش نیجر، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا قبل از خروج از نیجر مذاکرات خود را با رهبران کودتا «بسیار صریح و در مواقعی بسیار دشوار» توصیف کرد.

ویکتوریا نولند گفت که به رهبران کودتا «گزینه‌هایی» برای خروج از بحران و بازگرداندن روابط دیپلماتیک نیجر با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، ارائه کرده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که درخواست‌های او برای دیدار با ژنرال عبدالرحمن چیانی ، یا محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب بازداشت شده، پاسخ ندادند.

این در حالی است که محمد بازوم به رغم بازداشت با مقام‌های آمریکایی پیشتر تلفنی صحبت کرده است.

ویکتوریا نولند در ادامه گفت به مقامات نظامی نیجر نسبت به همکاری با مزدوران روسی واگنر هشدار داده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: «افرادی که در اینجا این اقدام را انجام داده‌اند، به خوبی متوجه خطرات دعوت از واگنر برای حاکمیت ملی خود هستند.»

مالی ، یکی از کشورهای همسایه نیجر‌ است که در آن نظامیان از طریق کودتا قدرت را در اختیار گرفته‌اند.

مالی از جمله کشورهایی است که مزدوران واگنر در آن فعالیت می‌کنند. هنگامی که نظامیان روسی عضو واگنر در پایان سال ۲۰۲۱ وارد مالی شدند، ارتش فرانسه پس از سال‌ها همکاری، ناگزیر شد که آن‌جا را ترک کند.

نشست اکوواس درباره نیجر

در حالی این مقام ارشد آمریکا به منطقه سفر کرده است که رهبران کودتای نظامی نیجر اولتیماتوم اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، موسوم به اکوواس، را درباره تحویل قدرت به محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب این کشور، نادیده گرفتند.

بلوک اکوواس متشکل از ۱۵ کشور قرار است جهت اعمال فشار دیپلماتیک علیه رهبران نظامی نیجر نشستی را در روز پنجشنبه در ابوجا پایتخت نیجریه برگزار کنند.

یک منبع نزدیک به اکوواس به خبرگزاری فرانسه گفت، مداخله نظامی فوری برای بازگرداندن محمد بازوم به قدرت در این مرحله در نظر گرفته نشده است و راه گفت‌وگو همچنان باز به نظر می‌رسد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *